10 voorbeelden van creatieve buitenreclame

Published On 28 januari 2015 | By Steven van Stavoren | Marketing

Reclame is overal te zien. Op onze mobiele telefoons, op de computer en bijna overal waar we maar kunnen lopen. Inmiddels hebben we zoveel reclame gezien dat we onze hersenen zo hebben getraind dat de reclame bijna niet meer opvalt. Een methode voor adverteerders om goed op te vallen en hun creativiteit te tonen zijn billboards. Hieronder zie je 10 voorbeelden van creatieve buitenreclame. Zou jij je voor deze reclame’s wel omdraaien?

Tegenwoordig wordt buitenreclame op allerlei plekken neergezet. Je kunt denken aan de volgende reclamedragers: bussen, auto’s, vrachtwagens, gevels, bus- of tramhokjes, plakplaatsen, lichtmasten, stadions, stadsplattegronden en grote muren/wanden.

Creatieve busreclame

Zoals je ziet is er veel mogelijkheid om een reclameboodschap over te brengen. Met buitenreclame kun je in een korte tijd een hoog bereik realiseren. Doordat het contact vluchtig is, moet de boodschap kort en krachtig zijn. Binnen een paar seconden moet het duidelijk zijn voor het publiek wie de adverteerder is, over welk product het gaat en wat de boodschap is. Een bus kan hiervoor een goed reclamemiddel zijn. Bussen rijden overal heen en zijn overal te zien.

 Outdoor reclame

Tegenwoordig wordt buitenreclame “Outdoor” genoemd. Veelal ingezet als reclameboodschap op de openbare weg. We hebben het dan over die gigantische reclamezuilen, oftewel billboards. Billboards zijn vaak te zien langs snelwegen en op gebouwen.

Creatieve reclame op auto’s

Wellicht een andere slimme manier om op te vallen is door reclame op je auto te plakken en die auto dan zichtbaar langs de snelweg parkeren. Autobelettering is een vorm van buitenreclame die je vaak tegenkomt wanneer je onderweg bent.

Vrachtwagens

Een andere handige manier van onderweg reclame maken is het gebruik van een vrachtwagen. Ook vrachtwagens zijn altijd op de weg, komen zelfs in andere landen en hebben genoeg ruimte voor reclame. Maak hiervan gebruik door leuke, creatieve creaties te ontwerpen.

Vrachtwagen reclame

Bron: Froot.nl

Een creatieve bushalte

Uit onderzoek is gebleken dat buitenreclame in combinatie met interactie de betrokkenheid van het publiek versterkt. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van OR-codes in bijvoorbeeld bushaltes.

Extreem grote billboards

Buitenreclame is er in alle soorten en maten. Maar wil je echt dat jouw reclame opvalt? Denk dan aan het plaatsen van een megagrote reclame. Bijvoorbeeld op een reuzenrad.

Berger Sky

Dit is een billboard geproduceerd door JWT uit India, een bedrijf dat optische illusies creëert, geïmplementeerd met de boodschap: “Natural Finish Colours’’. JWT laat billboards deel verdwijnen in de blauwe lucht door optisch bedrog.

Half verdwenen billboard

Bron: Lijn17.nl

Het scheermes

Soms is het niet nodig om uit te leggen waar de reclame over gaat; soms is dat al duidelijk. Net zoals bij deze reclame. Je ziet een scheermesje dat het gras heeft “geschoren”. De boodschap is duidelijk!

Scheermes billboard

Bron: Froot.nl

Chocoladereep

Wil je uitleggen hoe lekker chocolade is? Dat hoeft niet, gewoon een gigantische chocolade reep als reclame gebruiken en het publiek krijgt al trek.

Doolhof

In dit gigantische 3D Billboard zie je een kleine rode bal die van punt A naar moet punt B moet zien te rollen. Wanneer de reis klaar is, zal de rode bal worden terug worden getransporteerd door een onzichtbare transportband in de billboard. Hierdoor zal het rode balletje weer terug bij het begin zijn om de reis opnieuw te maken.

Billboard in de vorm van een doolhof

Bron: Ja.be

Heb jij nog mooie voorbeelden van creatieve reclame die je graag met ons wilt delen? Share je voorbeeld met ons in de comments!

Dit artikel werd je aangeboden door Frees Letters, partner voor belettering, reclameborden en andere buitenreclame.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *