Ondernemingsplan schrijven

3 online marketingmiddelen die niet mogen ontbreken in een marketingmix

Published On 25 november 2016 | By Steven van Stavoren | Marketing, Offline Marketing

In dit artikel beschrijven we de drie marketingmiddelen die zeker in jouw ondernemingsplan moeten worden opgenomen. De marketingmix is één van de belangrijkste onderdelen van een ondernemingsplan. Met behulp van de marketingmix werk je alle commerciële plannen uit tot een overzichtelijk en praktisch plan van aanpak. Eén van de 4P’s is de ‘P’ van promotie. Hierbij dien je duidelijk te beschrijven op welke wijze je de diensten/producten gaat promoten. Vandaag de dag oriënteren potentiele kopers zich steeds meer online. Hier moet je als ondernemer op inspelen. Welke online marketingmiddelen je kunt inzetten leggen wij hieronder uit.

1. Zoekmachine marketing

Bij zoekmachine marketing ligt de focus op het verschijnen van uw website/webshop in zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Binnen elke zoekmachine heb je de keuze om organisch (gratis) gevonden te worden of betaald via advertenties. Wanneer een potentiële klant zoekt naar een bedrijf als jou, bepaalt Google welke websites worden getoond. Het doel van zoekmachine marketing is dat jouw website getoond wordt bij relevante zoekopdrachten van potentiële klanten. De website kan gratis (SEO) of betaald (SEA) getoond worden.

Bij zoekmachine marketing is het belangrijk dat je weet met welke zoekwoorden potentiële klanten zoeken om de diensten/producten te vinden. Daarna moet je inspanningen verrichten om vindbaar te worden.

2. Social media marketing

9 op de 10 Nederlanders maken gebruik van social media. Grote kans dat de doelgroep ook actief is op kanalen zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram. Deze kanalen bieden vele mogelijkheden voor ondernemers om in contact te komen met potentiële klanten.

Bij social media marketing is het belangrijk dat je actief bent op de kanalen daar waar de doelgroep aanwezig is en hen voorziet van interessante informatie gerelateerd aan jouw bedrijf.

3. Contentmarketing

Om contentmarketing te begrijpen, moet je eerst weten wat content inhoudt. Content is wat je op een website, in een publicatie of database vindt. Denk hierbij aan afbeeldingen, video’s, teksten, handleidingen enz.

Contentmarketing gaat om het aanbieden van relevante content waarbij de klant centraal staat. Contentmarketing is niet sales, maar service gericht. Het is belangrijk dat jouw content wordt getoond, daar waar potentiële klanten zoeken en surfen.

Zo, jij bent nu startklaar voor het maken van een goede marketingmix. Succes! Bekijk ook onze andere blogs over online marketing.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 1   Gemiddelde:  5/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *