Red Bull vliegtuig brandmanagement

3 voorbeelden van uitstekend brand management

Published On 15 januari 2018 | By Steven van Stavoren | Marketing, Offline Marketing

Brandmanagement is een bepaalde strategie die bedrijven voeren waarmee een organisatie haar producten, diensten of het bedrijf zelf onder een merknaam in de markt profileert. Als dit goed wordt gedaan resulteert dit in een sterk merk en vinden consumenten dat dit merk een hoge kwaliteit heeft. Een aantal bedrijven doen dit heel goed en zijn hier heel erg sterk in. In dit artikel volgen 3 voorbeelden van uitstekend brand management.

1. Coca-Cola

Wie kent het niet, wereldwijd het bekendste merk, Coca-Cola. Er zijn weinig bedrijven die brandmanagement zo goed onder de knie hebben als Coca-Cola. Het is dan ook één van de oudste nog bestaande merken die al heel lang brand management uitvoeren. Sinds 1893 is het merk al als handelsmerk geregistreerd, wat een must is voor brandmanagement. Door decennia lang promotie uit te voeren die een extra waarde van Coca-Cola representeert is het ze gelukt om één van de sterkste merken ooit te worden. Al in 1894 werd Coca-Cola neergezet als iets groters dan alleen een drankje. Het was een gevoel wat je dronk. Door de jaren heen hebben er veel verschillende promotie middelen en reclames de revue gepasseerd. Sommige zijn niet met elkaar te vergelijken maar ze hebben allemaal één ding gemeen, toegevoegde waarde creëren voor het merk Coca-Cola. Omdat Coca-Cola dit al zo lang doet en op een uiterst sterke manier is het een merk wat iedereen kent, wereldwijd te koop is en waar niemand ooit twijfelt aan de kwaliteit van het gekochte product.

2. Red-Bull

Een ander suikerhoudend drankje wat zijn brandmanagement goed op orde heeft is Red Bull. Ook al is het goedkoopste merk energydrank één van de goedkoopste producten in de supermarkt, namelijk 30 cent, zijn veel mensen toch bereid om €1,34 te betalen voor een soortgelijk drankje van het merk Red Bull. Hoe dat komt? Brand management! Wat Red Bull heel slim doet is het sponsoren van extreme sporten en formule 1. Zowel extreme sporten als formule 1 staan vol van intensiteit en energie, precies wat een energydranken merk wil uitstralen. Veel mensen koppelen deze stoere en snelle evenementen dan ook aan het merk Red Bull. Wanneer jij Red Bull drinkt ben je net zo stoer als de mensen die die sporten beoefenen. ‘Red Bull geeft je vleugels’ is de slogan en dit laat je geloven dat je door dit drankje het beste uit jezelf haalt. De reden dat Red Bull, een erg ongezond drankje, als een soort wondermiddel verkocht krijgen, is uitstekend brandmanagement!

3. Apple

Het laatste bedrijf wat besproken gaat worden is Apple. Dit elektronica bedrijf doet qua specificaties vaak onder voor concurrenten. Zo heeft de IPhone meestal minder werkgeheugen en een lagere processorsnelheid dan de high-end toestellen van bijvoorbeeld Samsung en LG. Toch zijn veel mensen er van overtuigd dat een IPhone de beste smartphone is. Zelfs de prijs is hoger dan die van de concurrentie. Hoe komt het toch dat mensen bereid zijn meer te betalen voor een IPhone dan voor een op papier betere Samsung? Het is aan de ene kant onwetendheid en aan de andere kant brand management! Door de vele verschillende toestellen die op Android draaien hebben veel mensen slechte ervaringen met Android door bijvoorbeeld een slecht en goedkoop toestel. Deze slechte ervaring koppelen ze vervolgens aan alle Android toestellen. Daarnaast is Apple heel goed in het creëren van extra waarde. Wanneer jij een IPhone hebt hoor je erbij, heb je verstand van lifestyle, design en wat hip is. Op deze manier profileren zij zich dan ook. Wederom een goed voorbeeld van sterk brandmanagement.

Veel van deze merken zijn ook goed in originele experience marketing, wat in het verlengde ligt van brandmanagement. Ken jij nog meer merken die brandmanagement uitstekend uitvoeren? Laat het me weten in de reacties! Vind je dit een leuk artikel? Vergeet deze dan niet te delen via onderstaande social media buttons.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *