Experience marketing voorbeelden

4 originele experience marketing voorbeelden

Published On 8 januari 2018 | By Steven van Stavoren | Marketing

Marketing veranderd voortdurend en één van de nieuwe trends is experience marketing. Op deze manier laat je mensen je product ‘beleven’ waardoor de toegevoegde waarde ervan toe neemt. Er zijn veel verschillende manieren om dit te doen. Ik heb de 4 leukste en meest originele experience marketing voorbeelden voor jou uitgekozen.

1. De Coca-Cola ‘share balloons’

Coca-Cola is een kei in experience marketing en ook bij dit voorbeeld hebben ze iets geweldigs bedacht. Ze hebben op een willekeurig plein een vendingmachine geplaatst. Hier krijg je twee keuzes; of je krijgt een gratis Coca-Cola of je klikt op het knopje #sharethegood, oftewel, deel het met iemand anders. In eerste instantie drukken veel mensen op de ‘gratis Cola’ knop maar uiteindelijk durft iemand het aan om op de andere knop te drukken. Wanneer dit gebeurt opent het dak van de machine en vertrekt er een ballon met daar aan een cadeautje. Deze komt terecht bij een toevallige passant die vervolgens het cadeautje uitpakt en met een grote glimlach de dag vervolgt. Wanneer mensen dit zien drukken er steeds meer mensen op het knopje #sharethegood tot de lucht vol hangt met ballonnen.  Het doel van deze actie is om mensen een goed gevoel te laten krijgen bij het merk Coca-Cola. Mensen gaan het gelukzalige gevoel wat zij verkrijgen wanneer ze een cadeau krijgen of weggeven associëren met Coca-Cola en dat is precies wat zij willen.

 

2. Flashmob ‘Ode to joy’ Banco Sabadell

Banco Sabadell is een Spaanse bank die zijn oorsprong vind in het plaatsje Sabadell, een voorstad van Barcelona. Deze flashmob wordt gehouden in het plaatsje Sabadell voor het hoofdkantoor van de bank. Een flashmob is een dans of muziek gerelateerde actie waaraan steeds meer mensen mee gaan doen. Bij deze flashmob begint het met twee strijkers en uiteindelijk staat er een geheel orkest inclusief koor te spelen en te zingen. Het idee van deze actie is om aandacht te vragen via iets spectaculairs en leuks, voor iets relatiefs saais als een bank. Dit filmpje is als viral de wereld over gegaan en heeft zijn doel dan ook meer dan bereikt.

 

3. ‘Push to add drama’ button

Om de televisie zender ‘TNT’, die voornamelijk spannende series en films uitzond, onder de aandacht te brengen in Nederland hadden zij een ludieke actie bedacht. In het centrum van Dordrecht, een stad in Zuid-Holland, hadden zij een knop geplaatst met daar boven een pijl ‘Push to add drama’. Wanneer een willekeurige voorbijganger op deze knop drukt wordt deze mee genomen in een spannende film scéne. Er wordt iemand doodgeschoten je wordt ontvoerd en komt tussen een slagveld te staan, en dit allemaal vanwege deze ene knop. Deze actie heeft echter niet veel uitgehaald want minder dan een jaar later werd de stekker uit de zender getrokken.

 

4. De Burger King ‘IT’ stunt.

Toen afgelopen jaar de horror film ‘IT’ opnieuw uitkwam had Burger King daar een leuke experience marketing actie bij bedacht. De gehele film draait om een enge en vervloekte clown die je niet meer dan slechts doet. Zoals bekend is de mascotte van de McDonald’s ook een clown. Aan het einde van de film komt er een spotlight op het doek met de tekst ‘The moral is, never trust a clown’, oftewel, vertrouw nooit een clown. Enkele seconden later komt het logo van Burger King in beeld. Met deze actie slaat Burger King eigenlijk twee vliegen in één klap. Ze delen een tik uit aan hun grootste concurrent McDonald’s en ze creëren een positief gevoel bij mogelijke bezoekers.

 

Ken jij nog meer leuke experience marketing voorbeelden? Laat ze achter in de reacties! Er zijn namelijk nog veel meer originele en leuke voorbeelden van offline marketing. Vind jij dit een leuk artikel? Vergeet deze dan niet te delen via onderstaand social media buttons!

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *