E-mailmarketing

5 e-mailmarketing tricks die je moet kennen

Published On 30 december 2014 | By Steven van Stavoren | Marketing, Online Marketing

Ook in 2014 bereikten online marketeers weer de mooiste resultaten met e-mailmarketing. Met e-mailmarketing hoef je de aandacht niet met andere bedrijven te delen omdat je in een ‘1 op 1’ situatie zit. Ruim 60 procent van alle e-mails wordt inmiddels gelezen op de steeds groter wordende smartphone. Maar hoe blijf je die klant echt goed bereiken? We hebben een vijftal handige tricks voor je in petto waarmee je je e-mailmarketing kunt verbeteren.

1. Marketing automation

Een marketing automation programma verzamelt waardevolle informatie over bezoekers van een website en koppelt deze informatie aan marketing acties. Welke producten worden bekeken, via welke zoekterm in Google zijn bezoekers op een website gekomen, in welk deel van het aankoopproces bevindt een potentiële klant zich? Door deze informatie te koppelen aan de e-mail database kan een e-mail marketing campagne gerichter en persoonlijker worden met als resultaat een hogere conversie.

Slechts een klein gedeelte van de bedrijven maakt nog gebruik van de verschillende functionaliteiten van marketing automation, maar stuurt nog standaard nieuwsbrieven naar een beschikbare e-mail database. Door koppeling van deze database aan een marketing automation programma kun je verschillende data aan deze database toevoegen.

Door deze data te gebruiken, word je e-mailmarketing veel waardevoller – niet alleen voor jou, maar ook voor de ontvanger. Zij krijgen informatie ‘op maat’ en ontvangen alleen datgene wat ze interessant vinden.

2. Behavioral e-mailmarketing

Stem jouw e-mailmarketing strategie vooral af op het gedrag van jouw (potentiële) klanten. Via tal van online en offline kanalen kun je informatie verzamelen omtrent acties die zij hebben verricht.

Een klant heeft zich bijvoorbeeld ingeschreven op jouw website omdat hij of zij dan als eerste bepaalde aanbiedingen ontvangt. Tijdens het inschrijfproces vraag je informatie over de klant en zijn of haar interesses. In een ‘welkom’ e-mail campagne stuur je de klant vervolgens op basis van deze informatie gerichte aanbiedingen.

Een bezoeker heeft tweemaal een product bekeken in jouw webshop, maar koopt niet. Een goed behavioral e-mailmarketingprogramma is in staat om automatisch deze klant een persoonlijke aanbieding van dit product te e-mailen.

3. Achtergelaten winkelwagens

Ga aan de slag met de zogenaamde ‘abandoned carts’ ofwel verlaten winkelwagens in jouw webshop. Verzamel de data in een database en start een e-mailmarketingcampagne op door deze groep klanten o.b.v. hun verlaten winkelwagentjes gerichte aanbiedingen te sturen. Grote webshop CMS systemen zoals Magento beschikken over eenvoudige e-mailmarketing tools (extensies) die kunnen worden geïmplementeerd in jouw webshop.

4. Responsive design

Zoals je inmiddels weet wordt meer als 60 procent van alle e-mails op een smartphone gelezen. Met de verdere groei van mobiel gebruik is het daarom belangrijk dat jouw e-mail campagne beschikt over een volledig responsive design zodat jouw e-mail campagne op alle mogelijke apparaten door jouw ontvanger kan worden gelezen.

5. E-mail optimalisatie

Elke e-mail campagne dient te worden geoptimaliseerd. Maak daarom gebruik van analytics en meet real time het resultaat van jouw campagne om verbeteringen door te kunnen voeren in komende campagnes. Welke call to action button werkt en welke niet? Welke inhoud heeft het beste resultaat? Probeer daarom ook eens A/B-testing uit in je e-mailcampagne. Dit kan tot heel interessante resultaten leiden!

We hopen dat je met deze tricks je e-mailcampagnes kunt optimaliseren en betere resultaten behaalt. Veel succes!

Dit artikel werd je aangeboden door Pixelfarm, een online marketing bureau uit Barendrecht.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 1   Gemiddelde:  4/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *