Online branding

5 online branding tips waarmee je je merk écht versterkt

Published On 23 december 2014 | By Steven van Stavoren | Marketing

Het maakt niet uit hoe innovatief uw bedrijf, dienst of product is, u moet potentiële klanten bewust maken van de kwaliteit van uw bedrijf om uw business succesvol te laten worden. Maar hoe? Online branding tips kunnen u erbij helpen. 

Marketing is de methode die de meeste eigenaren van kleine bedrijven gebruiken om hun bedrijf onder de aandacht te brengen, maar marketing is meer dan een bericht op een kaart, folder of mailing aan potentiële klanten. Het is de bedoeling dat potentiële klanten een goed beeld hebben van wat ze kunnen verwachten als ze met u in zee gaan. Ze moeten begrijpen wat u onderscheidt van concurrenten en kunnen uw bedrijf makkelijk herkennen in een poel van vergelijkbare bedrijven.

Waarom voor u kiezen?

Veel startende bedrijven blijken niet voldoende na te denken over de vraag waarom een potentiële klant voor hen zou moeten kiezen. Het is makkelijk om te zeggen dat ze goedkoper zijn dan de concurrent. Dat ze de beste prijs-kwaliteitsverhouding hebben. Maar zijn klanten wel opzoek naar het goedkoopste bedrijf? Of zijn klanten opzoek naar meer? Er spelen natuurlijk meer zaken een rol dan alleen de prijs. Een goede branding is daarom essentieel. U creëert met branding een gevoel bij  uw producten, diensten en bedrijf. Alleen vertellen over het product is dus niet zinvol. De klant moet er een gevoel bij krijgen, waarmee hij zich kan identificeren.

Er is meer nodig dan alleen op een website te verschijnen met uw bedrijf en producten.

Tip 1: verhoog de zichtbaarheid van uw product

Zorg dat uw bedrijf aantrekkelijk is voor zoekmachines. Alle merken, groot of klein, willen vindbaar zijn in zoekmachines en op sociale media. Hiervoor moeten uw teksten SEO zijn, geoptimaliseerd voor zoekmachines. Hierover kunt u informatie vinden in gidsen en op internet. Of u kunt een bedrijf inhuren dat speciale SEO teksten schrijft. Deze teksten zijn de cruciale stap op weg naar goede online branding; een zichtbaar en sterk product.

Tip 2: gebruik uw persoonlijke stem

Ook al bevindt uw bedrijf zich op het internet, toch is het belangrijk dat u zich persoonlijk laat zien. Dit hoeft niet zozeer met foto’s, maar al gaat het om uw persoonlijke stijl, uw stem. Zorg dat uw stijl en boodschap over de hele website consequent terug komt, maar ook op andere platforms en digitale media. Kijk hoe mensen van uw doelgroep met elkaar omgaan en spreken en spreek hen in die taal aan. Taal en communicatie, daar gaat het over.

Tip 3: ontwikkel een onderscheidende branding look

U heeft bij online branding tip 2 gezorgd voor een eigen en uniek stemgeluid, nu is het de bedoeling dat u ook een onderscheidende, herkenbare branding ontwikkelt. Begin met de basis: de kleuren van uw bedrijf. Laat die terug komen. Met een snelle oogopslag moeten kleuren uit uw logo herkend worden door de klant. Eenvoud is beter dan te ingewikkeld. U kunt wel rekening houden met huidige design trends. Branding moet namelijk werken in verschillende media, van uw visitekaartjes tot uw website. Zorg dat het logo aan te passen is zodat de verhoudingen bij vergroten of verkleinen niet verloren gaan.

Tip 4: vestig u demografisch

U kunt niet achterover gaan leunen en het product of de diensten al het werk laten doen. Gebruik actief allerlei kanalen om uw bedrijf, producten en diensten onder de aandacht te brengen. Sociale media is daarvoor de beste plek. Uw klanten willen u op allerlei manieren kunnen bereiken. U communiceert hier met klanten en ontdekt hoe zij hun vrije tijd doorbrengen, hoe zij praten, wat hen interesseert. En wat zij van u verwachten. U leert uw klanten begrijpen.

Tip 5: bouw naamsbekendheid op

Dit is de meest tijdrovende klus. Maar wel dé manier om een sterke klantenbasis op te bouwen. Laten we eerlijk zijn, het kost veel tijd om de naamsbekendheid van een sterke klantenbasis op te bouwen en te ontwikkelen. Dat moet u niet afschrikken want er zijn in overvloed manieren om de naamsbekendheid van uw bedrijf te verhogen.

Veel bedrijven gebruiken content marketing als strategie om op een verscheidenheid van online platforms. Content marketing informeert en onderwijst klanten en geeft informatie over de voordelen van uw producten, in plaats van een poging om de klant op een specifiek product te verkopen.Deze vorm van marketing helpt u bouwen aan een goede verstandhouding met uw klanten. U kunt ook naamsbekendheid opbouwen dankzij samenwerking met invloedrijke websites in uw niche of als gast blog te schrijven en aan content uitwisselingen met andere websites te doen.

Deze tekst werd u aangeboden door Pixelfarm, online marketing bureau in Barendrecht.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *