Marketing voor bedrijf

6 tips voor het verbeteren van je marketing binnen het bedrijf

Published On 11 november 2016 | By Steven van Stavoren | Marketing, Offline Marketing, Online Marketing

Een goede marketingstrategie is essentieel voor een bedrijf. Het zorgt namelijk voor meer naamsbekendheid en groter bereik. Twijfel je of de marketing van jouw bedrijf goed genoeg is of wil je de huidige marketingstrategie graag verbeteren? Lees dan snel verder! In dit artikel geven we je 6 handige tips.

Tip 1: Doelen vaststellen

Een marketingstrategie heeft een goede basis nodig. Het is daarom belangrijk om als eerst doelen op te stellen of deze te herzien. Wat zijn de voornaamste doelen van de marketingactiviteiten? Denk aan naamsbekendheid, nieuwe klanten, tevreden klanten enzovoort. Je kunt enorm veel bereiken met marketing, maar de middelen en kanalen die worden ingezet hangen wel af van zowel de doelen als het budget. Ook is het goed om na te denken over de positionering van het bedrijf. Welke sterke punten of producten moeten naar voren komen en welk beeld wil je dat potentiële klanten krijgen van het bedrijf?

Tip 2: Een geweldige website

Een aantrekkelijke en goed werkende website is een must voor elk bedrijf. Vaak worden bedrijfswebsites alleen gebruikt om te informeren. Dit zonder dat er wordt nagedacht over de verwachtingen en/of behoeften van de bezoeker. Onderzoek daarom wat de doelgroep wil zien en maak de website, indien dit uit onderzoek naar voren komt, aantrekkelijk met gepaste afbeeldingen, video’s en blogartikelen.

Tip 3: Kies voor zoekmachineoptimalisatie

Wil je als bedrijf goed vindbaar zijn? Dan is het essentieel om ‘vrienden’ te worden met Google. Zorg er daarom voor dat je zowel SEO en SEA (Google AdWords) campagnes inzet. Beide zorgen voor een goede online vindbaarheid in Google met gevolg dat klanten makkelijker met jouw bedrijf in contact kunnen treden.

Tip 4: Maak gebruik van social media

Het gebruik van social media onder bedrijven is onmisbaar! Veel bedrijven hebben al eerste stappen gezet en zijn te vinden op Facebook en/of Twitter. Wel valt op dat ze nog niet goed hebben nagedacht over een gepaste aanpak. Voor het inzetten van social media als marketinginstrument is het belangrijk om de juiste content te creëren en te verspreiden. Zorg daarom voor relevante posts die aansluiten bij zowel de doelgroep als het bedrijfsimago. Vergeet tevens niet om actief contact/interactie te zoeken met de volgers.

Tip 5: Vergeet niet: offline marketing

Online marketing moet een grote rol te spelen in de marketingstrategie van jouw bedrijf maar offline marketing moet zeker niet worden vergeten! Visitekaartjes, folders, brochures en reclameborden zijn (nog steeds) erg effectieve marketingmiddelen. Door een combinatie te maken tussen online en offline middelen creëer je als ondernemer dubbele kansen en zal dit elkaar versterken. Belangrijk is wel dat je de online en offline uitingen met elkaar verbindt, dit wordt ook wel crossmediale communicatie genoemd.

Tip 6: Meet en verbeter

Een groot aantal bedrijven gaan aan de slag met verschillende strategieën en campagnes maar vergeten uiteindelijk analyses. Een analyse die betrekking heeft op de uitgevoerde marketingactiviteiten. Zonde, want het meten van de effectiviteit van campagnes kan je helpen bij het verbeteren van de huidige activiteiten. Welke activiteiten dragen wel en welke niet bij aan het behalen van de marketingdoelen? Meet en verbeter de huidige strategie minstens twee keer in het jaar, dit zorgt voor optimale resultaten.

Wij hopen natuurlijk dat dit artikel bijdraagt aan het verbeteren van de marketing in jouw bedrijf. Succes!

Zelf nog suggesties en/of vragen? Laat het ons weten door een reactie te plaatsen!

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *