reclamestrategie bepalen

Gestart met een nieuw bedrijf? Zo maak je je reclamestrategie in orde!

Published On 27 januari 2017 | By Steven van Stavoren | Marketing

Je hebt een nieuw bedrijf opgestart en bent druk bezig met het in de markt zetten van je product of dienst. Want vanzelfsprekend wil je zo snel mogelijk je product aan de man brengen en geld gaan verdienen. Vooraf heb je goed nagedacht over het product en hoe dat in elkaar steekt maar heb je voldoende stilgestaan bij wie je doelgroep is en hoe je hen gaat bereiken? In dit artikel vertellen we hoe je jouw reclamestrategie tip-top in orde maakt!

Focus op de doelgroep

Vooraf is het belangrijk om te bekijken wie precies je doelgroep is. Probeer zoveel mogelijk overeenkomende gegevens en kenmerken van je doelgroep te verzamelen en op te schrijven. Op die manier weet je op welke groep je jouw strategie dient te focussen en vooral op welke groep niet. Dit zodat zo min mogelijk van je reclamebudget verloren gaat aan mensen die niet behoren tot je doelgroep

De juiste boodschap en het kanaal

Wanneer duidelijk is wie precies je doelgroep is, kom je aan bij de volgende stap; de reclameboodschap en kanalen. De boodschap moet je potentiële klant vertellen wat je hem of haar precies aanbiedt en waarom je klant behoefte heeft aan het product. Een reclame voor een tandenborstel is gericht op het verkrijgen van schone tanden, de klant wil graag een schoon gebit en de tandenborstel voorziet daarin. Hoe je die boodschap vervolgens gaat verzenden is ook van belang. Kies een kanaal die geschikt is voor jouw doelgroep en bedenk ook dat je soms meerdere kanalen in moet zetten. Vanzelfsprekend kun je een product voor ouderen bijvoorbeeld beter niet op media als Instagram of Snapchat aanbieden. Dit omdat de doelgroep ‘ouderen’ weinig tot niet in aanraking komen met deze kanalen.

Vergeet offline reclame niet

In het digitale tijdperk waarin we vandaag de dag leven, denken veel startende ondernemers dat dit de enige manier is waarop zij reclame kunnen maken. Dat is natuurlijk niet het geval. Daarom is het belangrijk om de kracht van offline reclame niet te onderschatten. Reclameborden, goede belettering maar ook reclame vlaggen of banners kunnen uitstekend helpen bij het voeren van een goede reclamestrategie. Bovengenoemde reclamemiddelen dienen uiteraard wel goed gepositioneerd te worden voor een zo optimaal mogelijk effect.

Een goede reclamestrategie bedenken is een uitdagende maar vooral ook leuke klus. Wanneer je bovenstaande tips meeneemt in het proces, zal je zien dat het een stuk eenvoudiger wordt. Vergeet uiteraard niet om na verloop van tijd je strategie en resultaten te evalueren en waar nodig te verbeteren. Succes!

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *