SEO online marketing

4 misverstanden over SEO

Published On 27 november 2017 | By Steven van Stavoren | Marketing, Online Marketing

Op het internet staan miljoenen artikelen over SEO. Deze artikelen staan boordevol informatie, waarvan sommige dingen wel kloppen en sommige dingen (niet meer) kloppen. In de basis zien we dat er toch enkele grote misverstanden bestaan over SEO.

Meer keywords zijn beter

Het is een mythe dat een website beter rankt in Google als er gebruik wordt gemaakt van meer keywords. In dit geval draait het om kwaliteit in plaats van om kwantiteit. Het algoritme van Google reserveert een beperkt aantal punten voor alle zoekwoorden op verschillende locaties op een webpagina. Deze beschikbare punten worden vervolgens verdeeld over het aantal sleutelwoorden. Bij 10 keywords krijgt elk keyword dus minder punten dan in een situatie waarbij je 5 keywords hebt. Het is derhalve beter om je te focussen op enkele belangrijke keywords. Op die manier kan je je beter focussen en dat uit zich uiteindelijk in een betere ranking binnen Google!

Meer pagina’s zijn beter

Deze mythe ligt eigenlijk in het verlengde van het vorige stukje. Ook bij het aantal pagina’s draait het om kwaliteit in plaats van om kwaliteit. Google hecht veel waarde aan een duidelijke structuur op een website. In de meeste gevallen is een structuur beter indien er gebruik wordt gemaakt van een kleiner aantal pagina’s. Het is derhalve niet zo dat een website met meer pagina’s per definitie beter scoort dat een website met minder pagina’s. Het gaat puur om de informatie op deze website in combinatie met de structuur van website, de linkbuilding en followed links + 301 redirects; de zogeheten link equity.

Linkbuilding heeft geen positieve invloed

Het is absoluut onwaar dat linkbuilding geen positieve invloed heeft op de ranking binnen Google. Dit werd enige tijd geleden beweerd door verschillende kenners. Deze bewering had echter te maken met het feit dat Google de zogeheten spammy links minder waarde gaf. Hierdoor kwamen er grote verschuivingen bij vele zoekwoorden in de zoekmachine. Het is echter nog steeds een feit dat een website goed rankt in Google als er een goede linkstructuur is. Het is derhalve nog steeds een noodzakelijk kwaad om linkbuilding in te zetten.

Alles wat online staat, staat ook in Google

Veel mensen denken dat alles wat op het internet staat, ook daadwerkelijk in Google staat. Google zoekt met behulp van al bestaande pagina’s naar nieuwe pagina’s; het zogeheten crawlen. Tijdens het crawlen ontdekt Google nieuwe pagina’s en vervolgens worden deze opgenomen in de zoekmachine.

Maar, het crawlen van Google werkt nog niet foutloos. Dit geldt bijvoorbeeld bij pagina’s bestaande uit louter een JavaScript. Google kan een JavaScript niet uitlezen en daardoor wordt een dergelijke pagina ook niet in de zoekmachine opgenomen.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 1   Gemiddelde:  4/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *