Offline marketing lijkt, in deze tijden van sociale media en Google, totaal onbelangrijk. Maar niets is minder waar. Via online marketing kun je misschien wel makkelijker klanten werven, maar klanten houden gaat soms makkelijker met persoonlijk contact. Reclame maken via billboards, tv-reclame en krantenadvertenties is dus belangrijk voor het onderhouden van je klantrelaties.
Offline marketing is essentieel
Offline marketing draait vooral om de gunfactor. Je kunt geen producten verkopen als je jouw klanten respectloos behandelt. Hoewel online marketing voor een deel ook bijdraagt aan het verkopen van een product, kan een persoonlijke benadering bij zowel klanten als werknemers de verkopen tot grote hoogte stuwen. Hieronder volgen dan ook drie beproefde, persoonlijke tactieken voor offline marketing.
1. Maak het persoonlijk
Je klanten willen zich graag aangesproken voelen. Dat kan door persoonlijk contact te houden met de klant, of in ieder geval het contact persoonlijker te maken.
Op internet kan dit door gastbloggers uit te nodigen, met offline marketing kan dit bijvoorbeeld door te blijven netwerken met de klant. Of door een handgeschreven brief naar de klant te sturen om hem te bedanken voor het kopen van je product. Daardoor ontstaat er een band tussen je klant en jouw bedrijf, waardoor je bij een klant de gunfactor hebt: hij verkiest jou boven de concurrent.
2. Betrek de klant bij je bedrijf
Een andere tactiek voor offline marketing is het betrekken van de klant bij de reclame-uitingen. Positieve klanten kunnen bijvoorbeeld gevraagd worden een waarderend stukje te schrijven op je website. Dat lijkt tegenstrijdig, maar klanten die betrokken worden bij je organisatie zijn ook meer geneigd iets voor je terug te doen. Je product of dienst opnieuw afnemen bijvoorbeeld.
3. Betrek je werknemers bij je bedrijf
Ook je werknemers spelen een grote rol bij de offline marketing. Zij zijn vaak het eerste aanspreekpunt van je klant en kunnen hun eigen enthousiasme overbrengen. Het is dus erg belangrijk dat je werknemers met plezier naar hun werk gaan.
Hoe kun je daar als werkgever invloed op uitoefenen? Allereerst kun je in speciale servicetrainingen vertellen wat de filosofie achter het bedrijf is. Medewerkers kunnen het bedrijf dan op een juiste manier representeren als een klant belt of langskomt.
Daarnaast neemt de werkmotivatie toe door beloningen te geven die niet zo veel met geld te maken hebben, zoals een complimentje of een onverwachte zoete traktatie. Medewerkers zullen zich gezien en gehoord voelen, en dat zal effect hebben op de klant.