Even iets heel anders dan wat we gewend zijn op ons platform: goochelen. Marketing en evenementen zijn leuk. Maar je wilt eerst aandacht op een evenement. Een leuk middel daarvoor is goochelen. Het is ook leuk op bedrijfsfeestjes of kinderfeestjes om je collega of vrienden te intimideren. Maar daarvoor moet je wel eerst leren goochelen. Daarom zetten wij 3 goocheltrucs voor je op een rijtje.
De dobbeltruc
Effect: De toeschouwers mogen met drie dobbelstenen gooien. Wat blijkt? De goochelaar kon precies voorspellen welk getal zij zouden gooien!
Hoe: Voor deze truc heb je drie dobbelstenen nodig. Je schrijft op een papiertje het getal 18. Dat is altijd je voorspelling. Vouw het papiertje op en leg het duidelijk zichtbaar op de tafel voor je. Laat een toeschouwer met drie dobbelstenen gooien. En laat hem daarna de drie getallen die hij gooide opschrijven van groot naar klein. De getallen moeten drie verschillende getallen zijn, bijvoorbeeld 631. Als er twee dezelfde getallen zijn gegooid, moet er één dobbelsteen opnieuw gegooid worden.
Vraag of de toeschouwer van het gegooide getal, het omgekeerde getal kan aftrekken. Bijvoorbeeld 631-136= 495. Als laatste stap laat je hem of haar de drie getallen van dit resultaat optellen dus bijvoorbeeld 4+9+5. Wat blijkt? De som hiervan is altijd 18.
Open het papiertje dat voor je ligt en laat aan iedereen zien dat je een goede, kloppende voorspelling hebt gedaan.
Het vier koningen kaartspel
Effect: Vier losse koningen worden verspreid in een kaartspel gedaan. De goochelaar schudt en vindt de vier koningen naast elkaar in het spel.
Hoe: Ter voorbereiding haal je vier koningen uit het kaartspel. Leg één koning bovenaan het kaartspel, en waaier de overige drie uit om te tonen aan het publiek. Steek één willekeurige kaart achter de tweede koning en zorg ervoor dat het publiek niet ziet dat er eigenlijk vier kaarten in je hand zitten. Je vertelt vervolgens het verhaal dat er vier koningen zijn, maar de dat de vierde koning is verdwenen in heen groot kasteel. De andere drie koningen hebben een plan hun vierde vriend te gaan zoeken. Toon de drie koningen in een waaier, en zorg dat de vierde koning achter de tweede koning zit.
Plaats nu de drie koningen op de bovenkant van het kaartspel en vertel dat de eerste koning op de toren van het kasteel op de uitkijk gaat staan. Deze eerste kaart wordt onderaan het kaartspel gedaan. De tweede koning gaat in het kasteel zelf zoeken naar de verdwenen vriend en de goochelaar plaatst deze kaart dan ook midden in het kaartspel. De derde koning wacht bij de ingang van het kasteel en de goochelaar laat deze kaart bovenaan het kaartspel liggen. Vervolgens schud je het kaartspel, door de bovenste helft van het spel af te nemen en daarop de onderste helft van het spel te leggen. Vervolgens waaier je de kaarten uit en vind je de vier koningen naast elkaar ergens in het spel.
De muntentruc
Effect: Toon een zak met ongeveer tien munten aan het publiek. Vraag iemand uit het publiek de munten te onderzoeken om te zien dat er op elke munt een andere datum staat. Je laat iemand anders een muntje kiezen en de datum die erop staat voorlezen. Andere toeschouwers laat je ook naar de datum op dit muntje kijken. Daarna gaat het terug in de zak en draai je je om. Als goochelaar weet jij uiteindelijk precies het goede muntje uit de zak te vissen en aan het verbaasde publiek te tonen.
Hoe: Het beste is om deze truc uit te voeren met muntjes van vijftig cent. Wanneer de verschillende toeschouwers de munt doorgeven zal deze munt opwarmen. Als goochelaar hoef je dus alleen je hand in de zak met munten te steken en voelen welke munt er warmer is dan de rest. Als je zeker wilt zijn dat je het warmteverschil kan voelen, kan je de munten vijf minuten voor de voorstelling in de koelkast leggen. Het gaat bij deze truc om de show die je eromheen bouwt. Doe alsof je gedachten leest en maak theatrale gebaren. Het zal je geloofwaardigheid vergroten!
Dit artikel werd je aangeboden door Goochelaar Peter Hansen, Professioneel goochelaar die beschikt over meerdere goochel voorstellingen. In te huren op evenementen en feesten.