Site pictogram Events en Marketing

3 tips voor het promoten van een evenement

promotie voor een evenement

Een succesvol evenement neerzetten is natuurlijk geen eenvoudige opgave. Naast dat je inhoudelijk de zaken goed voor elkaar moet hebben, moet je tevens je potentieel publiek overtuigen van wat jij hen die dag te bieden hebt! Dat geldt voor vrijwel ieder evenement, of het nu gaat om een festival, open dag van je sportvereniging of bijvoorbeeld een beurs. Maar op welke wijze kun je een evenement nu het best promoten? Met deze drie tips helpen we je een eind op weg!

1. Online promotie

Een onmisbaar onderdeel van je promotiecampagne is natuurlijk de online promotie van je event. Zorg voor een goede website waar duidelijke informatie te vinden is die van belang is voor je evenement. Zorg ook dat de sfeer hier overeenkomt met het imago dat je wilt koppelen aan hetgeen dat je organiseert. Naast een website kun je social media inzetten om jouw doelgroep te bereiken en kennis te laten maken met je evenement. Met name Facebook is hiervoor geschikt omdat je de berichten die je hierop plaatst, specifiek kunt ‘targetten’. Dit houdt in dat je aan de hand van bepaalde kenmerken mensen kunt selecteren die het bericht wel/niet gaan zien.

2. Offline promotie

Naast online promotie is het zeker belangrijk om de kracht van offline promotie niet te onderschatten. Denk bijvoorbeeld aan grote posters of een flyeracties die je regelmatig in grote steden tegenkomt ter promotie van grote festivals. Promotie drukwerk kan een ideale manier zijn om de bekendheid van je evenement te vergroten en mensen te informeren. Zorg er wel voor dat de plaats waar je dit drukwerk verspreidt aansluit op een plaats waar jouw doelgroep zich begeeft. Zo is een bejaardentehuis doorgaans niet de beste plek om de motorbeurs in Utrecht te promoten.

3. Advertenties

Tot slot kan het verstandig zijn om te adverteren via verschillende kanalen. Hierbij kun je denken aan het plaatsen van een advertentie in het clubblad van de plaatselijke voetbalvereniging, maar natuurlijk ook aan reclame via televisie of radio. Bedenk daarbij wel dat de kosten voor dergelijke advertenties snel kunnen oplopen en niet voor ieder budget een optie is. Onthoud daarnaast dat de kosten die je hiervoor maakt op moeten wegen tegen dat wat het je uiteindelijk oplevert!

We hopen dat bovenstaande tips je een idee geven over waarop je moet letten bij de promotie van je evenement. Probeer daarom vooraf goed vast te stellen wie je doelgroep is en op welke passende manier je hen het best kunt bereiken. Op die manier zorg je voor het beste resultaat en is de kans op een geslaagd evenement met een flinke opkomst het grootst!

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]