Relatiegeschenken zijn leuk om te krijgen, maar hebben natuurlijk een diepere achtergrond dan het verblijden van klanten en of personeel. Dit soort geschenken zijn onderdeel van de marketingmix. Met het geven van een relatiegeschenk wordt er nadruk gelegd op de waarde van de band tussen de gever en ontvanger. De keuze van het geschenk is van groot belang, omdat dit de relatie weet aan te vullen of zelfs weet te versterken.
Versterking van public relations
Relatiegeschenken of promotiegeschenken moeten doelgericht worden ingezet. Wanneer je dit goed doet kan je de brand awareness vergroten. Een goede manier om promotiegeschenken in te zetten, is tijdens evenementen en beurzen. Geschenken zetten makkelijker aan tot persoonlijk contact. Op deze manier laat je een potentiele klant onbewust kennismaken met je merk of bedrijf.
Aanvulling op reclamecampagne
Het voordeel van een relatiegeschenk is dat het tastbaar is. Met een reclamespotje of poster in een bushokje zendt je alleen een boodschap uit, die na korte tijd weer vergeten wordt. Een promotiegeschenk kan hier een aanvulling op zijn, mits dit geschenk goed aansluit op je boodschap.
Versnellen van koopbeslissing
Door middel van promotiegeschenken kan je als bedrijf de koopbeslissing versnellen. De drempel komt veel lager te liggen om over te gaan tot aankoop of samenwerking, omdat je sympathie creëert bij zowel potentiële als bestaande klanten. Dit alles is bevorderlijk voor de sales promotie.
De waarde van duurzaam
Klanten waarderen duurzaam. Door als bedrijf duurzame geschenken te geven, krijgen klanten een positiever beeld bij jouw bedrijf. Met het inzetten van duurzame relatiegeschenken laat je als onderneming zien dat je maatschappelijk betrokken bent en verantwoordelijkheidsgevoel kent. Wanneer je dit consequent zou doortrekken, geeft dat een positief effect op de algemene reputatie en status van je bedrijf.
BTW aftrekbaar
Het uitdelen van relatiegeschenken is niet goedkoop. Gelukkig gelden er voor dit soort aankopen bijzondere regels wat betreft de btw.
Ten eerste is het belangrijk om te weten wat er precies wordt verstaan onder relatiegeschenken. Relatiegeschenken worden gezien als incidentele cadeaus die aan bestaande relaties worden gegeven. Dit is dus anders dan de geschenken die je inzet voor promotie onder potentiële klanten of relaties.
Voor het aftrekken van de btw op relatiegeschenken is er een algemene vraag die gesteld moet worden: “Zou de ontvanger recht hebben op aftrek wanneer hij het geschenk zelf gekocht zou hebben?” Als hierop het antwoord ‘nee’ is, betekent dat, dat de btw niet mag worden afgetrokken. Wanneer je de btw wilt kunnen aftrekken, moet je ervoor zorgen dat de totale kosten niet hoger zijn dan €227,- Als het bedrag toch hoger ligt, dan is het noodzaak dat het geschenk binnen het bedrijf gebruikt kan worden door de ontvanger.
Dit artikel werd mede mogelijk gemaakt door Paraplubedrukken.nl, onderdeel van Van Helden relatiegeschenken.