Wil je reclame maken voor je bedrijf op een goedkope manier? Kies dan voor buitenreclame. Buitenreclame is een opvallende en effectieve manier om je doelgroep te bereiken. Het is de oudste vorm van reclame en goedkoper dan reclame op de televisie of radio.
Voordat er billboards en neonreclame waren, bestonden er al uithangborden waarmee winkels hun waar aanprezen. Ook hebben de mensen altijd al afbeeldingen op de gevels en huizen geschilderd. In een tijd dat nog niet iedereen kon lezen, was dat een goede manier om reclame te maken. Maar ook nu is buitenreclame nog effectief, mits het op de goede manier wordt toegepast. Bijvoorbeeld langs de openbare weg of op een gebouw, waar de zichtbaarheid groot is.
Diverse vormen
Er zijn veel verschillende vormen van buitenreclame. Er is keuze uit borden, affiches of belettering die aan gebouwen en objecten in de openbare ruimte bevestigd kunnen worden. Informeer wel eerst bij de gemeente als je buitenreclame wilt ophangen, want deze vorm van reclame is vaak aan veel regels gebonden. Deze regels zijn uiteengezet in de Algemene Plaatselijke Verordeningen.
Doelgroep
Voordat je voor een bepaalde vorm van buitenreclame kiest, is het belangrijk te bedenken wat je doelgroep is. Is je doelgroep ‘huisvrouwen’, dan kan je je reclame misschien het beste ophangen bij een winkelcentrum of supermarkt. Is de doelgroep ‘autorijdende mannen tussen de dertig en vijftig’, dan kan je je reclame misschien beter langs de snelweg plaatsen.
Vorm 1: licht- en neonreclame
Lichtreclame is een zeer opvallende manier om reclame te maken. Er zitten wel altijd regels aan verbonden. Je mag niet zomaar een lichtbak ergens ophangen of neerzetten, daar moet een vergunning voor aangevraagd worden. Het licht zou voor hinder kunnen zorgen, vooral in woongebieden.
Langs wegen en spoorwegen is neonreclame ideaal, maar ook in de stad wordt het veel gebruikt om de aandacht te trekken. Het is al van grote afstanden zichtbaar.
Vorm 2: borden en posters
Reclameborden en posters zijn de meest gebruikte vorm van buitenreclame. Aan winkels, langs wegen, op bus- en tramhokjes en in trein- en metrostations, op lichtmasten, in stadions en winkelcentra. Uit een effectiviteitsonderzoek van MediaOnderzoek.nl blijkt dat een buitenreclameposter of bord weinig tekst moet bevatten. De logo’s moeten bij voorkeur boven in de poster of op het bord worden geplaatst. Ook hadden de onderzochte mensen meer een voorkeur voor blauwe kleuren dan voor rood of wit.
Door technische vooruitgang is er steeds meer mogelijk met borden. Sommige borden draaien videoclips en filmpjes af, zelfs naast de snelweg. Hoewel dit wel een duurdere reclamevorm is, zal het veel mensen aantrekken.
Vorm 3: voertuigreclame
Ken je de grote reclames op bussen? Dit is een vorm van voertuigreclame. Enorm handig, want de reclame verplaatst zich vanzelf door de steden en dorpen. Dit soort reclame is wel aan regels gebonden. Je mag bijvoorbeeld niet een auto met reclame erop langs de weg parkeren met het doel reclame te maken. Wat wel mag is fietsen of busjes die als gebruiksvoorwerp dienen, laten bedrukken met logo’s en teksten.
Vorm 4: teksten op gebouwen, huizen en plattegronden
Een andere vorm van buitenreclame zijn grote teksten op gebouwen en huizen. Als mensen twee keer per dag langs de snelweg de naam van je bedrijf lezen, blijft die naam op een gegeven moment natuurlijk hangen. Teksten kunnen aan de gevel, op het dak of op het raam geplaatst worden. Ook kan je een reclametekst op klokken en plattegronden laten zetten. Een vergunning voor dit soort reclame is nodig. Zomaar reclame maken vanuit je kantoor, terwijl dat kantoor zichtbaar is vanaf de weg, mag namelijk niet.
Vorm 5: vlaggen en banners
Een wapperende vlag trekt de aandacht. Ook banners en spandoeken zijn opvallend. Het is een effectieve manier om buitenreclame te maken. Het vergroot de naamsbekendheid van je bedrijf en zorgt voor een serieuze uitstraling van het pand.
Heb je nog meer ideeën over effectieve buitenreclame en wil je die graag met anderen delen? Plaats dan gerust een reactie onder dit artikel en deel het met ons en andere lezers.