Site pictogram Events en Marketing

Het geheim achter het succes van Apple marketing

Apple bedrijf

Wist je dat Apple het waardevolste bedrijf ter wereld is? Dit jaar heeft het bedrijf zelfs de hoogste beurswaarde aller tijden behaald, namelijk een waarde van maar liefst 2000 miljard dollar. Wat is het geheim achter het succes van Apple marketing, waarin onderscheiden zij zichzelf met de rest? In dit artikel lees je alles ins en outs over de strategie van Apple.

Het idee achter ieder elk Apple product

Hoewel Apple eigenlijk van alles zou kunnen verkopen onder hun merk, houden ze het bij een beperkt aantal aan Apple producten. Hun primaire verkoop bestaat namelijk uit de iPod, iPad, Mac’s en de iPhone. Daarnaast houdt het bedrijf zich ook niet bezig met prijsconcurrentie. Kijk maar eens naar de iPhone prijzen. Deze zijn een stuk prijziger dan andere telefoonmerken. Doordat het aanbod beperkt is, wordt er veel aandacht besteed aan de afwerking van ieder product. De gedachte achter de creatie van de Apple producten heeft ook als uitgangspunt dat wie ze maakt, ze zelf ook wil hebben.

Strategie van Apple

Voor de gemiddelde marketeer is het bekend dat Apple domineert op het gebied van marketing innovatie. Hoe duur het product ook is, bij elke introductie van een nieuw Apple product zijn er talloze mensen die het willen kopen. De strategie van Apple, dit is wat we weten.

Het bedrijf Apple heeft de controle

Het bedrijf is geheel verantwoordelijk voor de productketen. Dit betekent dat ze zelf het ontwerp bepaalt, eigen software maakt en onder streng toezicht de hardware produceert. Zo werkt iOS alleen op Apple’s eigen producten. Doordat Apple zelf de hard en software ontwikkelt, kunnen ze beiden op elkaar afstemmen. Fabrikanten zoals LG en Samsung hebben die mogelijkheid niet, want zij werken met Android. Gebruikers met Android toestellen moeten daardoor vrij lang wachten tot er een update binnenkomt om te installeren. Als iOS geoptimaliseerd is, kunnen Apple gebruikers de update direct installeren.

Apple focust op privacy

Een van de kernwaarden van Apple is Privacy. Daarom ontwerpt Apple haar producten ook om iedereens privacy te beschermen.

Komt Apple met een eigen zoekmachine?

Wist je dat Google jaarlijks miljarden dollars betaalt om op de iPhone de standaard zoekmachine te zijn? Dit jaar zou Apple begonnen zijn aan de ontwikkeling van een eigen zoekmachine. Of en wanneer dit daadwerkelijk gerealiseerd zal worden, is nog niet bekend. Als Apple daadwerkelijk met een eigen zoekmachine komt, zal het bedrijf waarschijnlijk verwijzen naar privacy voordelen.

Spanning en sensatie

Er bestaat geen bedrijf waarbij er zoveel gespeculeerd wordt als het gaat over een aankondiging van een nieuw product. Ruim voordat er een nieuw Apple product op de markt komt, worden er al speculaties gedaan over hoe het nieuwste Apple product eruit zou komen te zien. Ook omdat er vrijwel altijd wel iets te speculeren is over het bedrijf, komt het bedrijf vaak in het nieuws. Terug naar de aankondiging van een nieuw Apple product. Tot kort geleden werd het Apple event gehouden om de nieuwe iPhone aan te kondigen. Zie het voor jezelf en eerlijk is eerlijk, het ziet er best gaaf uit hoe ze het hebben gemaakt.

Apple marketing in een notendop

Het is fascinerend om te zien hoe Apple marketing zich zo heeft ontwikkeld dat vrijwel iedereen hun producten wilt kopen, ongeacht de prijs. Apple biedt producten aan met eigenschappen die nog niet worden aangeboden door de concurrent. Apple verkoopt niet gewoon een product, het is een volledige ervaring. Naast Apple boekt bol.com ook veel succes. Wil je hier meer over weten? Lees dan het artikel: wat maakt bol.com marketing zo succesvol?

Vond je het artikel nuttig? Wees vrij om een reactie achter te laten en/of het artikel te delen. Volg ons op Facebook, Instagram en LinkedIn om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en trends.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 4   Gemiddelde:  2.8/5]