Het bad waar bedrijven in zwemmen zit vol, vol met andere bedrijven die het net zo goed of zelfs beter doen. Daarom is het lastig om je als bedrijf te onderscheiden van je concurrent. Jullie doen hetzelfde, maar vinden toch dat jullie het nét iets anders doen. Om onderscheidend vermogen te kunnen bereiken, is er ten eerste een ijzersterke branding nodig. Veel bedrijven hebben deze, maar weten niet precies hoe ze deze waardevol tot uiting kunnen brengen. Daarom beschrijven we hieronder enkele tips om de branding van jouw bedrijf zichtbaar te kunnen maken.
Ga online
Dit klinkt misschien heel vanzelfsprekend, echter zijn er genoeg (kleine) bedrijven die online onvoldoende naar hun doelgroep communiceren. Daarnaast zijn online platforms de perfecte instrumenten om je branding te laten zien.
Wees consistent
Gebruik je meerdere kanalen, zoals Facebook, Twitter en een piekfijne website, ben dan altijd consistent. Het eerste wat je met je gekozen branding wil bereiken, is herkenbaarheid. Word je niet herkend? Dan zal je branding nooit goed uit de verf komen bij je doelgroep. Ben dus streng met bijvoorbeeld keuzes in huisstijl, je logo, kleuren en lettertypes.
Ontwikkel een eigen stijl
Het ontwikkelen van een eigen stijl varieert van schrijfstijl tot keuze in fotografie. Communiceer je graag informeel en praat je het liefst in de je-vorm? Doe dit dan altijd en overal op dezelfde manier.
Een beeld spreekt meer dan duizend woorden. Dit cliché is niet gelogen. Beeldmateriaal is bijna altijd het eerste (en soms enige) aandachtspunt van je bezoekers. Zorg er dus voor dat je beelden aantrekkelijk en herkenbaar zijn. Kies daarom voor dezelfde stijl van fotografie, of laat je logo op een bepaalde manier in je beelden terugkomen.
Investeer in fysieke uitingen
Ondanks dat de wereld voor een groot deel online plaatsvindt, zijn fysieke uitingen minstens zo belangrijk. Als je een winkel of kantoorpand hebt, zorg er dan voor dat jouw branding hier optimaal naar voren komt. Vaak worden hier potentiële klanten ontvangen, dus is het belangrijk dat zij hier met de bedrijfsbranding worden geconfronteerd. Laat bijvoorbeeld displays op maat maken of investeer in een compleet eigen winkelinrichting.
Laat online en offline in elkaar overlopen
Dit is meestal één van de meest lastige zaken in het uiten van een branding. Wat offline gebeurt, moet online ook een staartje krijgen en andersom. Heb je net het kantoor opnieuw ingericht of zijn er nieuwe artikelen binnen je winkel? Maak hiervan dan mooie foto’s en plaats ze online. Laat andersom ook in je pand zien dat je online bent, doe dit door bijvoorbeeld je social media kanalen op je displays en drukwerk te tonen.
Ben je nog niet helemaal overtuigd over de branding die je nu binnen je bedrijf hanteert? Of heb je nog geen scherpe branding geformuleerd? Lees dan enkele tips van Marketingfacts om tot een vlijmscherpe branding te komen. Een goed voornemen voor 2017!