Wie op de beurs wil gaan staan, heeft veel meer nodig dan een paar mooie brochures en enkele uitnodigende, goed klinkende praatjes. Je moet je potentiële klanten tenslotte eerst overhalen om zo’n glimmende brochure aan te pakken. Daarvoor is creativiteit nodig. Lees verder voor al onze creatieve tips om van jouw beursstand een zinderend succes te maken!
Aantrekkelijk, opvallend design
Een aantrekkelijk -en vooral opvallend- design is misschien wel één van de belangrijkste aandachtspunten voor je beursstand. Het heeft tenslotte geen zin om de hele dag in een grote hal te staan wanneer je niet opvalt tussen de andere deelnemers. Een opvallende stand piekt het interesse van je potentiële klanten. ‘Wat staat daar?’, vragen ze zich af, gevolgd door ‘Dat ziet er leuk uit’ en ‘Wat voor bedrijf zal het zijn?’. Voordat je het weet wil iedereen iets afweten van jouw bedrijf en/of product.
Het bouwen van een opvallende stand heeft echter ook zijn valkuilen. De stand moet namelijk niet alleen origineel en creatief zijn, maar ook bij de huisstijl passen. Daarnaast moet de stand een goed kloppend beeld van je merk geven. Op de beurs zullen namelijk veel mensen voor het eerst in contact komen met je merk. Je wilt niet dat ze dan een misleidend beeld krijgen. Bovendien moet er rekening gehouden worden met veiligheid: zowel brandveiligheid en de veiligheid van een eventuele constructie. Vaak zal de beursorganisatie een lijst van do’s en don’ts aanleveren waaraan iedereen zich dient te houden.
Met al deze bovenstaande aandachtspunten in het achterhoofd, kun je je creativiteit loslaten op een designplan. Stel jezelf eerst een aantal vragen: ‘wat is onze missie, wat is onze visie, wat willen wij als bedrijf?’ en bedenk vervolgens hoe je dit op een visueel aantrekkelijke manier kunt weergeven.
Creatieve ideeën
Het opzoeken van visueel inspiratiemateriaal is de meest effectieve manier om zelf ook creatieve ideeën te krijgen. Open Google Afbeeldingen, Pinterest of social media en ga op zoek naar beursstands. Je zult zien dat de meeste bedrijven hun missie, visie en hun bedrijfsidentiteit, hebben door laten schemeren in hun beursstanddesign. Dat is wat de stand zo succesvol maakt en dus ook wat jij wil doen!
Kijk ook eens naar de voorbeelden die wij alvast op een rijtje hebben gezet. De T-Mobile stand is eigenlijk heel eenvoudig, en juist dat is de kracht. T-Mobile is een telecombedrijf dat mensen met elkaar in contact wil brengen. Waar kan je beter met je vrienden en familieleden in contact komen dan onder een grote boom in de achtertuin op een zonnige zomerdag? Doordat T-Mobile alleen gebruik heeft gemaakt van groen en roze blijft de boodschap eenvoudig en herken je onmiddellijk dat het hier om dit bedrijf gaat.
Zo gaat het ook met Timeless, die een grote, gouden zandloper in hun stand hebben geplaatst. De rest van de stand is heel eenvoudig gehouden. Een onmiddellijke eye-catcher!
Iets dat bij een beursstand natuurlijk niet mag ontbreken zijn relatiegeschenken. Goede voorbeelden van geschenken die je de bezoekers van je stand kunt geven zijn pennen, sleutelhangers of speelkaarten met jouw bedrijfsnaam er op. Op deze manier vergroot je jouw naamsbekendheid en wordt je langer herinnerd, wat kan leiden tot meer toekomstige klantenrelaties.