Om diensten of producten te promoten maken veel bedrijven gebruik van Google Ads om effectieve marketing te bewerkstelligen. Adverteren via Google Ads, voorheen Google Adwords, is echter niet eenvoudig te noemen. Het advertentieplatform streeft namelijk continu naar verbetering en voegt daarom regelmatig nieuwe mogelijkheden toe. Bovendien moet je als adverteerder altijd inspelen op de actualiteiten op de markt. De vraag, verwachting en het gedrag van consumenten wijzigt regelmatig. Wie succesvol wil blijven adverteren via Google Ads zal dus altijd de belangrijke ontwikkelingen in de markt en op het platform moeten blijven volgen. Om je daarbij op weg te helpen vertellen we je graag meer over de nieuwste Google Ads trends en ontwikkelingen.
1. Meer mogelijkheden voor automatisering
De verandering van Google Adwords in Google Ads bracht naast een nieuwe naam ook veel nieuwe features met zich mee. Waar vroeger veel nog handmatig moest worden ingesteld, biedt Google nu steeds meer mogelijkheden om processen te automatiseren. Dankzij de functie Smart Campaign kun je bijvoorbeeld automatisch je biedingen optimaliseren. Ook zijn er op het gebied van plaatsingen en advertenties veel meer mogelijkheden om te automatiseren bijgekomen. De feature Ads Variations geeft je bovendien de mogelijkheid om verschillende type advertenties uit te proberen, door binnen normale campagnes verschillende omschrijvingen en titels te testen. Weet je door alle nieuwe mogelijkheden niet meer hoe je optimaal gebruik kunt maken van Ads? Schakel dan de hulp in van een Google Adwords Specialist om toch nog een optimaal rendement uit je advertenties te halen.
2. De prijzen stijgen
Steeds meer bedrijven bieden diensten en producten online aan. Bovendien weten steeds meer bedrijven de weg naar Google Ads te vinden. Hierdoor stijgt de concurrentie en dus ook de prijs per klik. Het belang van het zo goed mogelijk optimaliseren van je campagnes neemt hierdoor toe. De kosten van een klik moeten immers wel blijven opwegen tegen de baten.
3. Het targeten van je advertenties
Het targeten van advertenties wordt steeds belangrijker om een Ads campagne te kunnen laten slagen. Met alleen een perfecte advertentie kom je er niet meer: het is zaak dat deze op de meest efficiënte manier de juiste mensen bereikt. Binnen Google Ads zijn er tegenwoordig verschillende mogelijkheden om je advertenties te targeten. Zo kun je targeten op content, maar ook op apparaat. Target bijvoorbeeld alleen mobiele gebruikers of juist alleen mensen die gebruik maken van een desktop of laptop. De meest gebruikte manier van targeting is echter het richten van je advertenties op een specifieke doelgroep. Zo kun je instellingen aangeven ten aanzien van de demografie, intentie, maar ook bijvoorbeeld op het gebied van remarketing.