Site pictogram Events en Marketing

Hybride werken is de toekomst: 5 gouden tips

Thuiswerkplek

Het is de afgelopen jaren steeds normaler gaan worden om hybride te werken. Door corona zijn we hier zelfs een lange tijd toe verplicht geworden. Maar zelfs nu het niet meer verplicht is, blijven veel bedrijven toch hybride werken. Voor zowel werkgevers als werknemers is het wel belangrijk om dit zo goed mogelijk in te vullen. Daarom geven wij 5 gouden tips weg om hybride te werken!

1.    Een goed werkende thuiswerkplek

Wanneer je hybride gaat werken is niks zo belangrijk als een goede thuiswerkplek. Kantoorruimtes zijn vaak al goed ingericht, maar thuis is dit toch vaak anders. Het is namelijk wel de bedoeling dat medewerkers thuis net zo goed kunnen werken als op kantoor. Het is het handigst om een overzicht te maken van de zaken welke nodig zijn om productief te werken. Denk hierbij aan een laptop, extra monitor, muis, bureau en bureaustoel.

2.    Andere kantoorinrichting

Doordat er hybride gewerkt wordt, hebben de medewerkers op kantoor geen vaste werkplek meer nodig. Als je de werkplekken zoals vroeger behoudt, staan de meeste plekken de helft van de week leeg. Dit is zonde van de ruimte en de kosten die erbij komen kijken. Je kan daarom het beste kiezen voor flexibele werkplekken. In vergaderruimtes moet je ook rekening houden met het hydride werken. Veel collega’s zullen digitaal aansluiten omdat ze vanuit huis werken. Zorg er daarom voor dat je goed beeld en geluid hebt in de vergaderruimtes.

3.    Juiste samenwerkingstools

Als medewerkers thuis werken, moet er nog steeds samengewerkt worden. Het is daarom belangrijk dat er goede samenwerkingstools zijn. Er zijn veel verschillende tools om samen te werken. Op het moment wordt er veel gebruik gemaakt van Microsoft Teams of Microsoft Azure. Het is ook mogelijk om een Azure training te volgen. Het handigst aan deze tools is dat je er vrijwel alles mee kan. Je kan teamvergaderingen houden maar ook privé chatten. Daarnaast zijn er bepaalde werkruimtes die je kan inrichten. Het verschilt per organisatie welke samenwerkingstool het beste bij jouw bedrijf past.

4.    Beveiliging

Als je met programma’s werkt wil je dat deze zo goed mogelijk beveiligd zijn. Als de apparaten niet in hetzelfde gebouw zitten, is dit best een uitdaging. Mocht je geen IT-afdeling hebben dan kan je dit het beste uitbesteden zodat het juist wordt gedaan. Zij kunnen ervoor zorgen dat ook de laptops voor de thuiswerkende medewerkers beveiligd zijn. Vaak krijgen ze dan een wachtwoord waarmee ze kunnen inloggen op bijvoorbeeld een token. Ook hier zijn tal van mogelijkheden en kan verschillen per organisatie.

5.    Stel een beleid op

Als je ervoor kiest om hybride te werken is het handig om van tevoren een beleid op te stellen. Vooral in grote bedrijven is het handig om dit op papier te hebben staan. Zo weet iedere medewerker zijn uitgangspunten. Denk hierbij aan het gebruik van de laptop, hoe de privacy is geregeld, wat te doen bij diefstal, werken op openbare locaties en ga zo maar door. Naast het opstellen van een beleid is het ook belangrijk om te zorgen dat deze wordt nageleefd.

Hybride werken is inmiddels de standaard geworden. Het is daarom belangrijk dat je dit als bedrijf goed regelt. Heb jij nog tips voor hybride werken? Laat het ons weten in de comments!

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]