Op een beurs wil je dat je bedrijf zichtbaar is. Er lopen veel potentiële klanten rond op beurzen en evenementen, die jou bedrijf moeten opmerken. Een goede marketingstrategie zorgt ervoor dat ze je niet over het hoofd zien!
Zichtbaarheid
De marketingstrategie die je kiest hangt af van de ruimte, het budget en de plaats die je op de beurs hebt. Is er weinig ruimte, kies dan voor een directe, korte, maar krachtige reclameboodschap. Is het een drukke ruimte, zorg ervoor dat je meer opvalt dan de andere bedrijven. En heb je weinig geld, dan kom je al heel ver met bijvoorbeeld het uitdelen van pennen of het neerzetten van een leuk reclamebord. ‘Less is more’ soms.
Je kunt je zichtbaarheid op een aantal manieren vergroten. Zet reclameborden neer die duidelijk maken wat je doet en wie je bent. Laat het personeel outfits dragen die de boodschap van je bedrijf uitstralen. Logo’s en de naam van het bedrijf moeten goed te zien zijn. Ook kun je bezoekers een blijvende herinnering aan je bedrijf meegeven door een relatiegeschenk uit te delen. Als je een starter bent, kun je beter niet voor luxe relatiegeschenken of displays kiezen. Een goedkoop relatiegeschenk geeft soms een directere boodschap af.
Relatiegeschenk of display?
Moet je nu meer aandacht schenken aan je display of aan een relatiegeschenk? Het is goed om voordat je naar de beurs gaat een plan te maken. Als er weinig ruimte is, kun je beter meer aandacht besteden aan de ‘give aways’ oftewel de relatiegeschenken. Hoewel mensen je display in de drukte niet meteen opmerken, staat op de pen die ze bijvoorbeeld van je krijgen wel je bedrijfsnaam en logo.
Let ook op de timing. Ga geen geschenken uitdelen als de helft van de bezoekers bij een presentatie staan van een ander bedrijf. Wacht je kans af en deel de geschenken uit op een druk moment. Ga efficiënt om met je klanten op beurzen en evenementen. Alles draait om goede timing, om je zichtbaarheid als bedrijf optimaal te maken.
Extra tips voor beurzen en evenementen
Het bezoekersaantal van de beurs kan wel eens tegenvallen. Om niet onaangenaam verrast te worden, kan je ook zelf wat beursgangers uitnodigen. Stuur een aantal uitnodigingen naar mensen uit je doelgroep. Je kunt zo op de beurs je bedrijf aan hen presenteren. Maak ook gebruik van social media om het evenement aan te kondigen en mensen uit te nodigen.
Zorg dat de gastheren die in de stand staan een vlotte babbel hebben. Maar praat niet te lang met één klant, maar maak een bezoekafspraak. Zo heb je genoeg tijd om met alle andere mensen te praten.
Dit artikel werd je aangeboden door Van Helden, online specialist die helpt bij het leveren van de juiste relatie geschenken zoals pennen, doppers en mokken voor uw bedrijf.