Nieuwe eetfestivals komen als paddenstoelen uit de grond en de ouderwetse festivals en braderieën waar je 2e hands “vintage” spullen kunt kopen zijn ook nog lang niet dood. Sterker nog, de hipsters onder ons lijken er juist gek op te zijn. Maar hoe spring je er nu echt uit op zo’n festival of braderie? Wij gaan voor de marktkraam 2.0.
Het maken van een marktkraam vergt wat aandacht tegenwoordig. Dit heeft te maken met wat je doet, hoe je het doet en hoever je het in detail hebt uitgewerkt. Alles wijst er op dat de marktkraam vandaag de dag een iets andere aanpak vereist. Dat verstaan we onder de marktkraam 2.0.
Ambacht
Of je nu koekjes verkoopt of pizza’s bakt. Mensen vinden het tof als dat wat je maakt, ook met liefde en tijd is bereid. Dus geen magnetron maaltijden uit de oven. Al maak je wafels. Zorg ervoor dat mensen zien dat je ze ter plekke maakt en dat je het ziet als een kunst. Mensen kopen dan niet alleen bij jouw marktkraampje omdat ze lekker eten willen kopen. Maar ze kopen dan ook spullen bij jouw kraampje omdat ze het tof vinden wat je doet. Ga je pizza’s bakken? Zet een oven bij je kraam neer en laat zien hoe je met liefde je pizza’s bereid. Ga je pasta verkopen? Zorg dan dat je voor de neus van je klanten het deeg klaar maakt en omtovert tot pasta!
Authentiek
Ga iets doen wat niemand anders doet. Maak en verkoop knikkers, poets schoenen of ga mensen knippen op de braderie. Gebruik je eigen talenten en interesses en laat juist dát zien. Iedereen verkoopt tenslotte al oude spullen, ijsjes of oliebollen en uiteraard patat. Al zijn die er niet voor niks natuurlijk, blijkbaar verkopen die spullen en etenswaren. Wil je concurreren? Dat kan. Maar zorg dan wel dat je dan qua kleding of marktkraam aankleding mensen verrast. Ga bijvoorbeeld fietsen maken waar mensen bij staan. Doe het net iets anders.
Overvloedig
En wat we van de oude markthelden kunnen leren is dat overvloedig altijd goed is. Kijk naar de beroemde markthallen in deze wereld waar de marktkramen altijd in overvloed gevuld zijn. Zo is tenminste duidelijk wat je verkoopt of doet. Poets je schoenen? Dan moet het naar schoenpoets ruiken. Verkoop je kruiden? Dan moet de neus van klanten open gaan staan zodra ze in de buurt komen van jouw kraam. Alles moet ademen dat jij, juist in dat gene wat je doet, ontzettend goed bent! En dat kan alleen door overtuigend over te komen. Wat dat betreft kunnen we ook nog iets leren van de buitenlandse markten. Waar oude markthalen nog echt dienen als primaire winkels waar men heen gaat om hun dagelijkse boodschappen te doen.
Deze tekst wordt mede mogelijk gemaakt door Marktkraamverhuur. Specialist in het verhuren van marktkramen en marktkraam meubilair en benodigdheden.