Ben je een student, een werknemer of eigen baas? Dan is de kans groot dat je een keer een marktonderzoek moet uitvoeren. Tijdens dit onderzoek wordt er informatie verzameld over (mogelijke) markten, producten of klanten. Het doel hierbij is om te komen tot een goede afstemming tussen vraag en aanbod. In dit artikel geven we je 6 tips voor een succesvol marktonderzoek.
1. Een aantrekkelijke uitnodiging
Het versturen van een aantrekkelijke uitnodiging tot het deelnemen aan jouw onderzoek is misschien wel de belangrijkste stap. Besteed daarom veel zorg aan het trekken van de aandacht van de deelnemers. Het schrijven van een wervende tekst staat hierbij centraal. Zorg voor een pakkende onderwerp regel in de uitnodigingsmail en probeer in de rest van de mail de lezer te enthousiasmeren. Dit is een belangrijk moment, omdat de lezer direct bepaalt wel of niet geĂŻnteresseerd te zijn in het meewerken.
2. Extra aandacht voor de vragenlijst
EĂ©n ding is duidelijk: respondenten houden niet van lange (web)enquĂȘtes. Vraag jij meer dan 20 minuten van de tijd van een deelnemer? Dan is de kans groot dat hij of zij afhaakt. Zorg er daarom voor dat het invullen van jouw enquĂȘte maximaal 10 minuten duurt en dat je dit ook meeneemt in de uitnodiging. Onthoud: hoe langer de enquĂȘte hoe minder betrouwbaar de resultaten. De respondenten zullen in dat geval sneller antwoorden âom er vanaf te zijnâ.
3. Kies een beloning
Het kiezen van de juiste beloning kan meehelpen aan het succes van je onderzoek. Bestaat jouw doelgroep uit mannen tussen de 20 en 35 jaar? Dan kun je bijvoorbeeld een leuke gadget verloten onder de deelnemers. Let wel op met het belonen met geld. Dit kan namelijk de verkeerde mensen (lees: mensen die alleen de enquĂȘte invullen om eventueel geld te winnen) aantrekken.
4. Denk in beelden
Maak je (web)enquĂȘte aantrekkelijk door te werken met fotoâs, audio of video. Let op: zorg ervoor dat het visuele deel van je enquĂȘte wel past bij jouw onderzoek en je vragen.
5. Simpel is de sleutel
Maak het de respondenten niet te moeilijk door lange teksten te gebruiken. Schrap waar je kunt en gebruik waar nodig alineaâs. Ook het onderstrepen van belangrijke woorden kan handig zijn. Hiermee vergroot je de kans dat jouw vragen beter worden begrepen.
6. Respecteer de respondenten
Wees blij met, en zuinig op je respondenten. Zorg ervoor dat de communicatie altijd soepel verloopt en dat de respondent een positief gevoel overhoudt aan de deelname. Het kan namelijk voorkomen dat je in de toekomst nogmaals om een deelname vraagt. Extra belangrijk: behandel de respondenten zoals jij ook behandeld zou willen worden voor een extra succesvol marktonderzoek.
Veel succes!