2020 was voor veel ondernemers een lastig en hectisch jaar. Nu het nieuwe jaar is aangebroken is het tijd om met een frisse blik vooruit te kijken: hoe zorg je in 2021 online voor nieuwe klanten? Welke ontwikkelingen verwachten we in het nieuwe jaar en op welke content marketing trends moet je inspelen om dit jaar te kunnen groeien? Wij zetten de vier belangrijkste trends voor online marketing in 2021 voor je op een rij!
1. B2B influencer marketing in opkomst
Het afgelopen jaar zagen we al hoe influencer marketing steeds grotere vormen aannam. Tot nu toe waren influencers echter vooral actief in de B2C markt (van bedrijf naar consument). In 2021 verwachten we echter dat influencers ook in de B2B markt een steeds belangrijkere plaats gaan innemen. We hebben het dan met name over experts, kennisleiders en ervaringsdeskundigen die worden ingezet om namens een organisatie een product of dienst aan te bevelen aan andere bedrijven. Gebruikmaken van dergelijke ‘expert influencers’ versterkt de geloofwaardigheid van een bedrijf. B2B influencer marketing zal vooral zichtbaar zijn in blogs en online magazines en via webinars of online trainingen.
2. Aandacht voor AR in de online marketing
Om gebruikers te entertainen maken Social media zoals TikTok en Snapchat al veel gebruik van Augmented Reality (AR). De verwachting is echter dat AR-toepassingen in 2021 steeds vaker worden ingezet ten behoeve van online marketing. De mogelijkheid om een ‘real life’ virtuele laag toe te voegen aan bepaalde content heeft immers vele mogelijkheden voor webwinkels en branding. Zeker nu we door de huidige coronacrisis voorlopig nog gedwongen zijn om zoveel mogelijk op afstand te winkelen, biedt AR de mogelijkheid om online toch een echte winkelervaring te creëren. De verwachting is dat marketeers hier in online campagnes dan ook steeds vaker gebruik van gaan maken.
3. Zoeken via voice search
In 2020 zagen we al een toename in het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten. Deze trend zet zich voort in 2021. Online marketeers moeten er rekening mee houden dat potentiële klanten het komende jaar steeds vaker een product of dienst gaan zoeken door middel van voice search. Dit maakt dat je als bedrijf niet langer gevonden wil worden op één bepaald zoekwoord, maar op long tail zoekwoorden. Via voice search wordt immers bijna altijd een volledige vraag gesteld. Content marketeers zullen hier in het nieuwe jaar nog meer op in moeten spelen.
4. Machine learning in slimme shopcampagnes
Tot slot zien we ook belangrijke ontwikkelingen op het gebied van webshop marketing. Zo zien we dat machine learning technieken van Google een steeds belangrijke plaats innemen in slimme shopcampagnes voor webwinkels. Enerzijds zorgen deze technieken voor automatisering waardoor marketeers minder handmatige aanpassingen kunnen doen. Anderzijds biedt dit online markteers wel de mogelijkheid om creatiever te zijn; dankzij machine learning is het namelijk mogelijk om veel verschillende varianten van een bepaalde advertentie te testen.