Als je als bedrijf een website laat maken, dan wil je het liefst dat deze door zoveel mogelijk mensen bekeken wordt. Iedere bezoeker is een potentiële klant en dus is het belangrijk om te zorgen dat je site vindbaar gemaakt wordt. Dit kun je doen aan de hand van SEO, Search Engine Optimization. In het kort betekent dit dat je zorgt dat je site hoog in Google komt te staan en daar ook blijft staan. Een onderdeel van SEO is linkbuilding. Dit onderdeel bepaalt voor een groot deel het succes van jouw website. Tijd dus om nader stil te staan bij de beste strategie voor linkbuilding.
Wat is linkbuilding precies?
Er zijn twee vormen van Search Engine Optimization: op de website zelf en vanaf andere websites. Linkbuilding betreft het tweede onderdeel. Google kijkt namelijk niet alleen maar naar de teksten die op de site zelf staan, maar kijkt ook naar de verwijzingen vanaf andere sites naar jouw pagina. Hoe meer van deze links je hebt, hoe beter Google je website zal waarderen. Echter, je moet zorgen dat je niet veel links hebt, maar relevante links. Dat maakt linkbuilding tot een specialisme. Je moet namelijk precies weten wat je moet doen omdat je anders jezelf in de vingers kunt snijden. Zorg er dus voor dat je links vanaf relevante sites legt naar jouw pagina. Vind je dit ingewikkeld? Dan is het tijd om eens te kijken wat een specialist voor jou kan doen.
Zelf doen of uitbesteden?
Sommige mensen denken dat zij zelf aan linkbuilding kunnen doen, maar dat valt in de praktijk vaak tegen. Ten eerste is het tijdrovend en ten tweede is de amateur vaak lang zo efficiënt niet als de professional. De expert weet exact wat nodig is om Google te geven wat hij van jouw site vraagt. Een goede linkbuildingcampagne zal dan ook al snel zijn vruchten afwerpen. Er worden door de specialist namelijk consequent en op de juiste sites links aangelegd waardoor jouw site gaat stijgen in de zoekresultaten van Google. Is dit belangrijk? Jazeker! Hoe hoger jij namelijk staat, hoe meer mensen op jouw pagina zullen klikken. Ga maar na, wie kijkt er ooit op de vijfde pagina van de zoekresultaten als je iets googelt? Precies. Dat doet niemand.
Is het de investering waard?
Als je bedrijf zich nog in de startfase bevindt, kan het misschien een groot bedrag lijken dat je moet investeren als je aan linkbuilding gaat doen. Je ziet dan echter over het hoofd dat deze investering zichzelf eenvoudig terug kan verdienen. Jij trekt namelijk steeds meer bezoekers naar jouw site en dit leidt bijna altijd tot meer bestellingen of opdrachten. Wil je bescheiden beginnen? Kijk dan eens naar de diverse linkbuildingpakketten waaruit je kunt kiezen. Voor iedere situatie is er een geschikt pakket te vinden.