Storytelling, letterlijk ‘je verhaal vertellen’, is helemaal hot in marketingland. Waarom? Omdat je met een goed verhaal echt kunt overbrengen wie je bent en waar je voor staat. En dat gaat verder dan een goed opgebouwde ‘Over ons’-pagina op je website.
Je moet je verhaal ademen
Al je uitingen, inclusief mailtjes die je verstuurt en praatjes die je maakt op een feestje of beurs, moeten het authentieke, persoonlijke verhaal van je bedrijf ademen. En als je je verhaal goed op orde hebt, weet je mensen te raken en zullen ze een connectie maken met je bedrijf.
En dit levert op, want met een goed verhaal zet je mensen aan tot actie. Je publiek gaat de interactie met jou aan en is door de emotionele klik geneigd iets te doen. Dit kan ertoe leiden dat ze hun gedrag veranderen, andere keuzes maken en hun geld uiteindelijk aan jouw product uitgeven in plaats van aan je concurrent.
Het gaat verder dan de ratio
Mensen raak je niet door op te sommen waarom ze bij jou moeten bestellen. Fijn dat je snel bezorgt en een gratis retourmogelijkheid biedt, maar dat zijn geen redenen waarom iemand een emotionele klik met jouw bedrijf voelt.
Mensen weten vaak heus wel waarom jij rationeel een goede partij bent, maar als ze geen gevoelsconnectie met je hebben, kan dit ze er toch van weerhouden om iets bij je te kopen. Zeg nu zelf, je koopt doorgaans liever iets van een merk “waar je iets mee hebt” dan iets waar je “niets mee hebt”.
Hoe pak je storytelling aan?
Er zijn talloze inspirerende artikelen op internet te vinden over hoe je storytelling aan moet pakken. Ook vind je veel voorbeelden van bedrijven die succesvol aan storytelling doen. Een aantal artikelen die je goed op weg kunnen helpen:
- Storytelling: de 3 basisingrediënten om iemand te raken
- Waarom elke zelfstandig professional een corporate story moet hebben
- Storytelling voor merken: hoe doe je dat eigenlijk?
Ook hebben we nog een aantal inspirerende filmpjes over storytelling die je een goed beeld geven van de waarde van storytelling.
We hopen dat dit artikel je heeft overtuigd van de waarde van storytelling en wensen je veel succes met het vertellen van je verhaal.
Dit artikel werd je aangeboden door Pixelfarm.nl, online marketing bureau voor content, websites en social media.