Je hebt je diploma achter de rug – what’s next? Marketing is, of je het gestudeerd hebt of niet een sector die veel studenten aantrekt voor verschillende redenen. Marketing wordt ook wel eens gelabeld als de jonge, dynamische industrie in de businessworld. Veel nieuwe aspecten binnen de marketingwereld als social media en influencers zijn namelijk heel relevant voor de jonge generatie. Heb je marketing al eens overwogen als een toekomstig carrièrepad? Hier lees je waarom dat geen slecht idee zou zijn!
Voortdurende technologische veranderingen
De voortdurende technologische veranderingen hebben een grote impact op de manier van zaken binnen de marketing sector. Dit kan natuurlijk moeilijk zijn voor mensen die van een bepaalde routine houden. Je leert je voortdurend aan te passen aan de introductie van nieuwe systemen of programma’s en er kan van jou persoonlijke educatie en aanpassing verwacht worden. Natuurlijk neemt dit veel persoonlijke voordelen met zich mee; je leert telkens nieuwe vaardigheden en je leert hoe je flexibel te werk gaat in een werkomgeving.
Gelegenheid om verschillende vaardigheden toe te passen
Binnen de marketing sector werken vereist een wijde selectie aan vaardigheden. Marketeers zijn vaak zowel analytisch en rationeel ingesteld als creatief en innovatief. Ze kunnen taken als market data analysis combineren met brainstormen voor nieuwe campagnes. Deze grote variatie van projecten neemt extreem veel voordelen met zich mee. Je verveelt je nooit én wordt geconfronteerd met telkens nieuwe uitdagingen.
Niet altijd een marketing diploma vereist
Anderzijds kan je met een diploma in een andere opleiding ook in de marketing sector terecht. Soms staan werkgevers ook open voor kandidaten zonder een uitgestrekte marketing opleiding. Zie je een toekomst in marketing wel zitten, maar heb je geen diploma specifiek in marketing? Dan moet je misschien eens een marketing stage overwegen. Hierbij kun je vaak voldoende ervaring opdoen om als serieuze kandidaat beschouwd te worden door werknemers. Hier vind je openstaande vacatures voor fulltime en stage marketing jobs voor studenten over heel Nederland.
Kans om te groeien
Wie begint aan een marketing opleiding of stage, kan zeker nog ver komen. Marketing specialisten volgen dikwijls een carrièrepad waarbij persoonlijke groei wordt aangemoedigd en verantwoordelijkheid op de werkplaats toeneemt. Uiteraard vereist dit naast veel doorzettingsvermogen op de werkplaats, een indrukwekkende opleiding en veel werkervaring.
Daarnaast is het misschien interessant om na een aantal jaren ervaring een specialisatie te overwegen. Specialiseren op een bepaald gebied van marketing, zoals digital marketing, B2B marketing of customer relationship marketing kan je een competitief voordeel geven tegenover de andere marketeers in de marketing sector. Deze specialisatie kan je verzekeren van potentiële verdere loopbaan ontwikkeling.
Er zit geld in marketing
Het startsalaris is zeker niet slecht voor afgestudeerden met een marketing diploma. En dan heb ik het nog niet over het indrukwekkende salaris dat ervaren, professionele marketeers op hun naam hebben staan. Wie zich inzet om een succesvolle carrière in de marketing sector na te streven, slaat hoge kansen om geld te verdienen. In de marketing sector valt serieus geld te verdienen!