Artificial Intelligence is een geavanceerde software met diverse mogelijkheden. Niets voor niets wordt AI door zoveel bedrijven ingezet in verschillende branches. Deze software wordt gebruikt voor zowel maatschappelijke als commerciële doeleinden. In dit artikel gaan we in op Artificial Intelligence marketing. Benieuwd hoe AI, de marketing beïnvloed en hoe jij als marketeer succesvol AI inzet? In dit artikel hebben we een aantal voorbeelden voor je op een rij gezet.
Wat is AI marketing?
Antwoord op de vraag: Wat is AI marketing? Alle vormen van marketing waarbij kunstmatige intelligentie aan bod komt. Het bekendste AI concept dat wordt ingezet voor de marketing is op basis van verzamelde data over het gebruikersgedrag op de website van een klant, aanbevelingen geven. Benieuwd waar Artificial Intelligence nog meer een rol speelt in de marketing? Lees dan verder!
1. AI Google – invloed op zoekresultaten
Een zoekmachine zoals Google is voor de marketingwereld een belangrijk onderdeel. Je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen jouw website bezoeken en het liefst sta je op de eerste plaats in de zoekresultaten. Daarvoor is het belangrijk dat je zoekwoorden gebruikt waarop gezocht wordt, want als je dit niet doet heeft het geen nut. Google wordt tegenwoordig voor een groot deel door AI gestuurd. AI Google? Zo wordt het ingezet;
- In plaats van dat Google alleen korte duidelijke zoekwoorden interpreteert, heeft het door AI nu ook het vermogen om zinnen te interpreteren.
- Google blijft zich met behulp van AI voortdurend door ontwikkelen waardoor het ranken van websites op basis van zoekwoorden steeds verandert.
Dit betekent dat marketeers zich moeten aanpassen op basis van wat de AI algoritmen leert.
2. Artificial Intelligence marketing: aanbevelingen
Aanbevelingen door Artificial Intelligence marketing? Door middel van AI, analyseert deze software het gebruikersgedrag van de consument wanneer ze bij het bedrijf bijvoorbeeld zijn aangemeld met een account. Bedrijven met verschillende soorten diensten maken hier gebruik van. Ter inspiratie lichten we in onderstaande informatie een aantal voorbeelden uit.
- Spotify: op basis van wat je hebt geluisterd, een gepersonaliseerde playlist maken.
- Zalando: producten die je eerder hebt bekeken worden opgeslagen en op basis daarvan worden er aanbevelingen gedaan.
- Netflix: film of serie suggesties geven op basis van wat je eerder hebt gekeken.
- Amazon: door middel van AI houdt dit bedrijf het gehele winkelgedrag bij, van en product bekijken tot en met de aankoop. Op basis van het winkelgedrag wordt net zoals bij Zalando aanbevelingen gedaan.
Door aanbevelingen te geven op basis van eerdere acties die je hebt gedaan, zullen je klanten sneller iets tegenkomen dat ze leuk vinden en daardoor weer bij jou bestellen.
3. Aankoopvoorspellingen met big data AI
Met AI software hebben bedrijven ook de mogelijkheid om aankoopvoorspellingen te doen. Het systeem analyseert namelijk het koopgedrag en slaat dit vervolgens op in een groot data bestand. Daarvanuit wordt door middel van big data AI deze voorspellingen gedaan. De aankoopvoorspellingen zijn goed te gebruiken door marketeers. Hoe wordt dit gedaan?
- Kortingsbonnen voor producten die de consument eerder heeft gekocht.
- Het (re)targeten van bepaalde reclames.
- Bevoorraden van producten in magazijnen in de buurt van consumenten die het product waarschijnlijk gaan kopen.
- Voorspellend boodschappenlijstje maken.
Dit zorgt voor verbinding met je klanten en loyaliteit. Dit geeft de klant het gevoel dat hij of zij persoonlijk wordt benaderd.
4. AI robot als redacteur
Wist je dat er AI robots worden ingezet voor het schrijven van nieuwsberichten? Deze robot is voorzien van AI software waardoor het de mogelijkheid heeft om een verhaal te schrijven op basis van data op andere media, de AI robot herschrijft vervolgens de tekst en creëert zelfs eigen titels en voegt zelf afbeeldingen toe. The Guardian beweert zelfs dat Microsoft 77 journalisten ontslagen te hebben omdat ze overbodig geworden zouden zijn. De redactie van RTL nieuws heeft een jaar geleden de redactierobot ADAM geïntroduceerd.
5. Beeldherkenning met Visual Search
Het laatste voorbeeld van Artificial Intelligence marketing is beeldherkenning met Visual Search. Dit is een vorm van Artificial Intelligence waarbij een persoon, object, plaats of tekst geïdentificeerd wordt door middel van een telefoon. Op basis van AI software geeft het automatisch gelijk soorten suggesties aan. Daarnaast heb je vaak direct de mogelijkheid om het aan te schaffen. Bij het identificeren van tekst heb je zelfs de optie om deze in een bepaalde taal te vertalen. Wil je hier meer over weten? Lees dan even het artikel over Visual Search tools mogelijkheden.
Conclusie over Artificial Intelligence marketing
Artificial Intelligence marketing wordt zoals je hebt gelezen op verschillende manieren ingezet. Door de voortdurende ontwikkeling van AI, zullen er steeds meer nieuwe manieren komen om je marketing skills toe te passen. Hoe denk jij erover?
Vond je dit artikel nuttig, heb je nog aan of opmerkingen? Laat het ons weten in de reactie. Houd ons op de hoogte en vergeet ons niet te volgen op Facebook, Instagram en LinkedIn.