Visual Search tools

Visual Search tools: wat zijn de mogelijkheden?

Published On 29 september 2020 | By Bobby van Dijk | Artificial Intelligence, Online Marketing

Wist je al dat ruim 20% van de zoekresultaten uit afbeeldingen bestaat? Tegenwoordig wordt er dan ook steeds meer gebruik gemaakt van Visual Search. Bekende platformen zoals Google, Pinterest en Snapchat hebben hun eigen Visual Search tool ontwikkeld. Benieuwd naar de mogelijkheden? Lees dan verder!

Wat is Visual Search?

Net zoals bij Voice Search spraak wordt gebruikt, wordt er bij Visual Search foto’s gebruikt. Nu vraag je je natuurlijk af: “wat is nu eigenlijk het nut van Visual Search als we al de mogelijkheid hebben om iets op te zoeken via een toetsenbord én spraak? Simpel, het maakt ons leven makkelijker. Visual Search is het zoeken met behulp van een afbeelding. Zoals eerder genoemd zijn er een aantal bekende platformen die hun eigen Visual Search tool hebben ontwikkeld. Hieronder lichten wij 3 Visual Search tools uit.

Visual Search met Google Lens

De meest populairste Visual Search tool is Google Lens. Deze online tool is ontwikkeld door Google en beschikbaar op Android, te vinden in de Playstore. Heb je iOS? Geen probleem, daar zit het al verwerkt in de Google Foto’s app. Visual Search met Google Lens heeft de volgende mogelijkheden:

  • Scannen van tekst en het vervolgens naar taal naar keuze vertalen.
  • Een menu scannen en vervolgens de Google reviews bekijken, zo zie je welke gerechten het populairst zijn.
  • Een foto van schoenen in de app laten en vervolgens krijg je soortgelijke schoenen te zien. Daarnaast krijg je ook suggesties waar deze schoenen te koop zijn.

Voorbeeld

Visueel zoeken met Pinterest Lens

Vrijwel iedereen kent Pinterest. Hét online platform waar mensen foto’s delen ter inspiratie van ideeën voor thuis tot recepten. Dat Pinterest visueel zoeken ook inzet, klinkt dus wel logisch. Visueel zoeken met Pinterest Lens maakt het toegankelijk voor mensen om waar ze ook zijn, dingen te scannen die ze leuk vinden en vervolgens via de soortgelijke aanbevelingen te kopen. Het visueel zoeken werkt hetzelfde als bij Google Lens. Je richt je camera op een product, houd hem ingedrukt en ziezo, daar zijn de resultaten.

Voorbeeld

Snapchat Visual Search

Wist je al dat Snapchat in 2018 heeft aangekondigd een samenwerking aan te gaan met Amazon om samen Visual Search uit te rollen? Het werkt vrijwel hetzelfde bij zowel Google Lens als Pinterest Lens. Als je je camera op een product richt en je hem op je scherm met je vinger vasthoudt, zal met Snapchat Visual Search het product proberen gevonden te worden. Wanneer hij dit heeft gedaan, verschijnt er een Amazon kaart met een link naar het product. Dit is helaas nog niet mogelijk in Nederland, maar we geloven dat dit binnenkort ook bij ons ter beschikking wordt gesteld. Tot nu toe hebben we alleen de mogelijkheid om soortgelijke producten te zien zonder een Amazon kaart link.

Voorbeeld

Visual Search met Snapchat

Afbeelding optimaliseren voor Visual Search tools

Je wilt natuurlijk een goede kans hebben om gevonden te worden in de Visual Search tools. De afbeelding optimaliseren is hiervoor erg belangrijk. Optimaliseer de afbeelding zo goed mogelijk zodat deze in de Visual Search gevonden kan worden. Dit doe je door deze 3 dingen toe te passen:

  1. Geef de afbeelding voor het uploaden een naam die iets zegt over de afbeelding. Wanneer de website wordt gescand, kijken de zoekmachine bots hier ook naar.
  2. Zorg ervoor dat de afbeelding beschikt over een titelattribuut. Dit is wat er verschijnt wanneer de gebruiker over een afbeelding heen gaat met hun muis.
  3. Maak gebruik van Alt Tags. Dit is waarschijnlijk het belangrijkste onderdeel voor het optimaliseren van een afbeelding. Zorg er ook voor dat de juiste zoekwoorden erin verwerkt worden.

Dit speelt trouwens ook een rol bij het optimaliseren van je website om beter in Google gevonden te worden. Ben je benieuwd of jouw website SEO technisch in orde is? Bekijk dan ook even onze gratis checklist om je technische SEO een boost te geven!

Conclusie over Visual Search tools

Visual Search is net zoals Voice Search een voorbeeld van Artificial Intelligence. In de loop van jaren zullen de Visual Search tools zich steeds verder blijven ontwikkelen om uiteindelijk met als doel over meer date te beschikken. Dit zal betekenen dat je met Visual Search Tools sneller en betere zoekresultaten krijgt. Hoe denk jij erover? Laat het ons weten in de reactie en houd ons op de hoogte! Vergeet ons niet te volgen op Facebook, LinkedIn en Instagram.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

About The Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *