Wat is een chatbot? Bekijk de chatbot trends voor 2021

Published On 5 oktober 2020 | By Demi van Wijk | Artificial Intelligence, Online Marketing

Op het gebied van technologie zijn er een aantal flinke stappen gezet. Zo zijn de chatbots bijvoorbeeld ontwikkeld. Geautomatiseerde gesprekspartners op basis van kunstmatige intelligentie. Chatbots worden steeds vaker ingezet en consumenten maken er steeds vaker gebruik van. Wat mogen wij volgend jaar verwachten? Hieronder lichten wij 4 chatbot trends voor 2021 uit. 

Wat is een chatbot?

Voordat we met de chatbot trends beginnen, beantwoorden we eerst de vraag: “Wat is een chatbot?” Een chatbot is simpel gezegd een geautomatiseerde gesprekspartner. Iemand stelt een vraag en vervolgens kijkt de chatbot in de database om het meest bijpassend antwoord te geven. Door middel van machine learning zal de chatbot doorgaans blijven leren zodat hij steeds meer dingen herkent. Als je het zo bekijkt, traint de chatbot zich in principe zelf.

Chatbot trends

Chatbots werden in eerste instantie voornamelijk ingezet voor de klantenservice. Een voorbeeld hiervan is bol.com. Zij zetten een chat in om je te helpen bij het zoeken van een product, het verkrijgen van informatie of iets anders. Tegenwoordig worden chatbots voor zoveel meer zaken ingezet. Daarnaast wordt er ook steeds meer gebruik gemaakt van spraak gestuurd zoeken. Wil je hier meer over weten? Lees dan even het artikel: Voice Search inzetten voor je bedrijf, ook wel genoemd: Voice Marketing. Betreft de ontwikkelingen rondom de chatbot, bekijk je hieronder de 4 chatbot trends die wij in 2021 mogen verwachten.

1. Chatbots marketing

Hoewel chatbots voor het grootste gedeelte worden ingezet voor klantenservice, worden ze steeds breder toegepast. Hier komt chatbots marketing aan bod. Bedrijven zetten namelijk steeds vaker chatbots in voor hun marketing strategie. Deskundigen voorspellen dat de helft van de bedrijven in 2021 meer in chatbots hebben geĂŻnvesteerd dan in de mobiele apps. Chatbots marketing ziet er als volgt uit:

  • Social media voor marketing gesprekken: chatbots worden ingesteld op social media zoals Facebook Messenger, Instagram DM en Twitter. Via deze chatbots wordt vervolgens de doelgroep op de hoogte houden van aanbiedingen en het laatste nieuws van een bepaald product of merk.
  • Promoten van nieuwe content: wanneer een nieuwsartikel op de website van een nieuwsorganisatie wordt geplaatst, zal er automatisch een bericht worden verstuurd naar iedereen die ooit heeft gepraat met een chatbot van desbetreffende nieuwsorganisatie. CNN maakt hier bijvoorbeeld al gebruik van.
  • Leadgeneratie: Chatbots die tijdens het gesprek om persoonlijke gegevens vraagt. Wist je dat iemand eerder geneigd is om gegevens achter te laten bij een chatbot dan via een standaardformulier op de website?

2. Chatbots e-commerce

Het is bekend dat dat chatbots tegenwoordig ook ingezet worden voor e-commerce. Doordat steeds meer chatbots door AI aangedreven worden, hebben ze ook meer vermogens capaciteit tot hun beschikking. Daarom mogen wij in 2021 van de chatbots e-commerce meer gaan verwachten. Een van de chatbot trends die volgend jaar een belangrijke rol gaat spelen, is het automatische betaalproces. Waar eerst een medewerker voor nodig was om te helpen bij het betaalproces, wordt het betaalproces zometeen geautomatiseerd via een chatbot. Onderstaand vind je de stappen die doorlopen worden:

  • Stap 1: de consument is aan het praten met de chatbot om een product te vinden. Op basis van opgegeven voorkeuren geeft de chatbot een aantal suggesties.
  • Stap 2: wanneer de consument het product heeft gekozen klikt hij of zij op de keuze.
  • Stap 3: de chatbot laat een aantal betalingsmogelijkheden zien. Dit zullen waarschijnlijk iDeal, Creditcard en PayPal zijn.
  • Stap 4: de consument kiest er Ă©Ă©n uit waarop hij klikt en vervolgens wordt hij of zij doorverwezen naar de bank waar hij of zij is aangesloten.
  • Stap 5: na het betalen krijgt de consument een melding dat de betaling is afgerond. De chatbot verstrekt je daarnaast ook informatie over je “orderstatus”.

3. Chatbots op de werkvloer

De geautomatiseerde gesprekpartners zien we ook steeds vaker terug op de werkvloer. Een van de chatbot trends die we in 2021 mogen verwachten is dat de chatbots meer op de werkvloer ingezet worden. Welke taken zij op zich nemen binnen het bedrijf vind je hieronder:

  • Klantenservice
  • Data analyse
  • IT help desk management
  • Email management
  • Klanten kalender management
  • Typen met stemdictaat

Ben je benieuwd hoe dit in werking gaat? Lees dan even het artikel over data snapshot.

4. Chatbots worden menselijker

Wist je al dat 40% van de millennials al dagelijks met een chatbot praten? De software voor chatbots wordt steeds verder doorontwikkeld en door middel van kunstmatige intelligentie worden chatbots steeds slimmer waardoor ze meer dingen gaan herkennen. Één van de belangrijkste chatbot trends die wij In 2021 mogen verwachten is dat de chatbots op een niveau komen te zitten dat er weinig tot geen verschil zit tussen de conversatie tussen mens of chatbot.

  • De chatbot maakt minder fouten. Door middel van machine learning herkent de chatbot beter een vraag en geeft daarbij een passend antwoord.
  • Bezoekers hebben zo vaak gebruik gemaakt van de chatbot dat hij nu zelf een simpele conversatie kan aangaan.
  • Doordat de chatbot zichzelf aan het trainen is, zal hij doorgaans op een meer natuurlijkere manier kunnen praten. Ofwel, het zal lijken dat je met een echt mens aan het praten bent.

Chatbot betekenis voor de toekomst?

Langzamerhand nemen chatbots de toekomstige communicatievorm aan. Chatbot betekenis voor de toekomst? De technologie wordt in een hoog tempo doorontwikkeld en hoe beter de chatbots geĂŻmplementeerd worden, hoe meer taken zij op zich kunnen nemen. Hoe denk jij erover?

Houd ons op de hoogte voor de nieuwste trends en ontwikkelingen en vergeet ons niet te volgen op Facebook, Instagram en LinkedIn.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

About The Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *