analyse maken

Probleemonderzoek? Een goede analyse doe je zo!

Published On 8 december 2020 | By Steven van Stavoren | Marketing, Offline Marketing, Online Marketing

Een goede analyse is één van de belangrijkste onderdelen bij een probleemonderzoek. Wil jij een probleem onderzoeken, voor bijvoorbeeld jouw bedrijf of opleiding? Neem dan eerst de tijd om je in te lezen. Dit zodat het resultaat van het onderzoek zo representatief mogelijk is. Om je op weg te helpen vertellen we in dit artikel hoe je in drie stappen een goede analyse kunt maken.

Waarom een analyse maken?

Voordat we beginnen met het 3 stappenplan, geven we eerst antwoord op de vraag: “Waarom een analyse maken? Een analyse maak je om antwoord te krijgen op je onderzoeksvragen. In onderstaande informatie leggen we je de stappen uitgebreid uit.

Stap 1: Gegevens verzamelen

Natuurlijk zijn er een aantal belangrijke taken welke je moet uitvoeren, voordat je bij ‘Gegevens verzamelen’ aankomt. Denk hierbij dan aan het opstellen van een onderzoeksopzet en het kiezen van een aanpak. Maar in dit artikel richten we ons met name op de analyse van het onderzoek. De eerste belangrijke stap van dit proces is het verzamelen van gegevens. Want zonder voldoende informatie, kun je niet analyseren.

Tijdens deze tijdrovende fase is het met name van belang om zo veel mogelijk waardevolle informatie te verzamelen. Probeer de gekozen onderzoeksmethoden uit en test de methode (indien mogelijk) op een proefpersoon. Vergeet niet om gebruik te maken van handige tools. Zo bestaan er specifieke applicaties voor het opnemen van interviews en kun je een professionele enquête opstellen, ontwerpen en afnemen via een speciale enquêtetool.

Merk je op dat de gekozen methode niet genoeg informatie verzameld? Trek dan op tijd aan de bel en pas de onderzoeksopzet aan.

Stap 2: Analyseren

Wanneer je daadwerkelijke aan het analyseren bent, is het belangrijk om patronen te vinden in de gegevens. Deze kunnen namelijk antwoordt geven op de hoofdvraag het probleemonderzoek. Voorbeeld: je onderzoekt de tevredenheid onder werknemers op het kantoor over de verschillende faciliteiten. In dit geval is het van belang om per onderdeel te analyseren en te bekijken wat voor antwoorden de werknemers hebben gegeven. Komen veel antwoorden overeen of zijn de meningen verdeeld?

De antwoorden op de onderzoeksvragen zijn waarschijnlijk letterlijk in de onderzoeksresultaten en observatieverslagen terug te vinden. Wel moeten deze samengevat en gestructureerd worden.

Er zijn een aantal analysemethoden welke je helpen bij het opsporen van patronen. Een goed voorbeeld hiervan is het systematisch categoriseren. Bij deze werkwijze werk je van klein naar groot. Zo duik je eerst in de gegevens, verdeel je deze in categorieën en zoek je vervolgens naar opvallende patronen.

Stap 3: Valideren

Bij valideren controleer je de analyse bij anderen binnen de organisatie. Deze ‘anderen’ geven een bevestiging op de uitkomst/analyse. Door de analyse aan hun voor te leggen, wordt het duidelijk of zij de analyse herkennen en onderschrijven. Het valideren van de bevindingen is een goede manier om belanghebbenden te betrekken bij het onderzoek. Zo voelen de belanghebbenden zich serieus genomen en wordt de deelname aan andere onderzoeken vergroot.

Checklist resultatenhoofdstuk in je analyse onderzoek

Als je alle gegevens hebt verzameld, moet je ze natuurlijk uitwerken in je resultaten. Om je in de juiste richting te helpen, hebben we als laatst nog een checklist voor je resultatenhoofdstuk voor je klaar staan.

  1. Onderzoek uitgevoerd en resultaten geanalyseerd.
  2. Per deelvraag heb je relevante resultaten neergezet.
  3. Bij elke deelvraag staat er een korte conclusie.
  4. Resultaten kan je door middel van visuele elementen tonen. Voorbeelden hiervan zijn grafieken of tabellen etc.
  5. Als je hypotheses hebt opgesteld, vertel je of deze wel of niet zijn bevestigd.
  6. In je conclusie vat je alle resultaten samen om daarvanuit een antwoord te kunnen geven op de hoofdvraag.

Mocht je geïnteresseerd in een ander relevante blog, lees dan de blog over: Marktonderzoek uitvoeren? Wij geven je 6 tips. Veel succes met het maken van de analyse en vergeet niet de bovenstaande stappen toe te passen! Volg ons op Facebook, Instagram en LinkedIn om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en trends.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 1   Gemiddelde:  5/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *