nieuw product op de markt brengen

Een nieuw product lanceren? 3 musts!

Published On 3 februari 2017 | By Steven van Stavoren | Marketing, Offline Marketing, Online Marketing

Voor de één is het ‘een ver van je bed show’, voor de ander is het dagelijkse kost; innoveren en creëren! Misschien ben jij wel verantwoordelijk binnen een groot bedrijf voor de lancering van nieuwe producten en weet je precies hoe alles in zijn werk gaat. Echter bestaat er ook een reële kans dat je als particulier een briljant idee krijgt! Maar waar moet je in zo’n geval beginnen? Graag zou je je nieuwe product zo snel mogelijk lanceren maar vaak is het verstandig om je eerst goed voor te bereiden. Hoe je dat dit? Wij leggen het je uit aan de hand van deze drie musts bij het lanceren van een product!

1. Een goed marktonderzoek

De lancering van een nieuw product begint natuurlijk bij een idee. Dit werk je vervolgens uit tot een product dat een oplossing of aanvulling is voor een bepaalde situatie van potentiële klanten. Toch kan het zijn dat er veel minder vraag blijkt te zijn naar jouw product dan dat in eerste instantie gedacht. Een goed marktonderzoek kan je in zo’n geval helpen. Daarmee kun je onder andere zaken als de productbehoefte meten maar kun je ook peilen hoe het staat met verschillende aspecten als prijs, distributie en overige belangrijke punten. Een goede vorm voor het houden van een marktonderzoek is door middel van een enquête. Tegenwoordig zijn er tal van aanbieders die en online enquete tool aanbieden. Dat bespaart je een hoop rompslomp met papieren.

2. Het beschermen van je product

Een goed idee wil je natuurlijk graag goed beschermen. Je wilt immers niet dat iemand anders jouw idee kopieert en het gras voor je voeten wegmaait. Gelukkig kun je ideeën beschermen met behulp van een zogeheten patent – ook wel octrooi genoemd. Met een octrooi kun je namelijk technische uitvindingen of processen laten beschermen waarmee derden dit niet langer mogen namaken. Doen zij dat toch, dan riskeren ze hoge boetes voor de inkomsten die je misloopt. Let op, het aanvragen van een octrooi kost geld, bekijk daarom goed of de opbrengsten van je product opwegen tegen de totale kosten.

3. Zorg voor voldoende startkapitaal

Een product lanceren kost nu eenmaal geld, veel geld. Het ontwikkelen van het product en het in de markt zetten is vaak niet goedkoop. Zorg daarom voor voldoende startkapitaal om dit te realiseren en houd er rekening mee dat het soms zelfs enkele jaren kan duren voordat je product winstgevend wordt.

Veel succes met het lanceren van je product!

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 1   Gemiddelde:  3/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *