Voice Search inzetten voor je bedrijf, ook wel genoemd: Voice Marketing

Published On 12 oktober 2020 | By Bobby van Dijk | Artificial Intelligence, Marketing, Online Marketing

Inmiddels is Voice Search vrijwel overal bekend en voor iedereen toegankelijk. Siri is een makkelijk en herkenbaar voorbeeld. Daarnaast is de Google Home de afgelopen jaren ook flink gegroeid. Wist je al dat ruim 20% van alle zoekopdrachten, spraak gestuurd zijn? Dit betekent voor marketeers nieuwe manieren om hun boodschap over te brengen. Hier komt Voice Marketing aan bod. Benieuwd hoe je Voice Marketing inzet als bedrijf? In onderstaande informatie gaan we hier verder op in.

Spraak gestuurd zoeken met Voice Search

Wist je dat Voice Search een vorm is van Artificial Intelligence? Dit komt omdat net zoals bij AI, een geavanceerde software zit verwerkt in een mobile device of machine. Hoe vaker gebruikt wordt gemaakt van spraak gestuurd zoeken met Voice Search, hoe beter de software in staat is om een bepaalde vraag te herkennen en daardoor nog sneller en een meer bijpassend antwoord te geven. Om je een visueel beeld te geven hoe het in praktijk werkt, staat hieronder een voorbeeld:

Voice Marketing

Naast Voice Search heb je ook de mogelijkheid om met afbeeldingen te zoeken. Wil je hier meer over weten? Lees dan even het artikel over Visual Search.

Digitale assistent met Google Home

Hoewel spraak gestuurd zoeken met Voice Search tegenwoordig in vrijwel alle mobiele telefoons zit verwerkt, zien we ook steeds vaker de Google Home terug. Dit is een compacte luidspreker die werkt via spraakbesturing. Google Home werkt met de Google Assistant, een digitale assistent die opdrachten via spraakbesturing uitvoert en andere apparaten in je huis bedient, mits deze zijn aangesloten. Zo heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om Google Home aan te sturen om de lichten aan of uit te doen, koffiezet apparaat aan te zetten, tv aan te zetten en nog veel meer. Dit is een vorm van Voice command met het gebruikersgemak dat je niet hoeft op te staan om een knop in te drukken. Daarnaast wordt Voice Search ook veel gebruikt voor het opvragen van informatie en het opvragen van persoonlijke gegevens, zoals je afspraken en agenda. Door deze mogelijkheden, biedt Voice Search ook nieuwe manieren hoe bedrijven zichzelf kunnen representeren. Dit wordt ook wel Voice Marketing genoemd.

Wat is Voice Marketing?

Voordat we beginnen met het aantal manieren uit te lichten, geven we eerst antwoord op de vraag; “Wat is Voice Marketing?” Dit is elke vorm van marketing die gericht is op mensen die gebruik maken van Voice Search. Hierbij staat content marketing en advertenties centraal. Een makkelijk voorbeeld van Voice Marketing is bij bol.com de dag deal opvragen via een Voice assistent.

Voice marketing inzetten als bedrijf; zo doe je dat

Ben je van plan om als bedrijf Voice marketing in te zetten? Speciaal voor jou lichten we een aantal tips uit die je hierbij zullen helpen.

1. Voice Search SEO

Zoals je wellicht al doorhebt, worden zoekmachines steeds slimmer. Google legt bijvoorbeeld steeds beter de verbanden tussen verschillende zoektermen. Menselijke content wordt daardoor steeds belangrijker en daarom is het belangrijk dat je de content goed op de vraag van de gebruiker afstemt. Benieuwd of jouw website SEO technisch in orde is? Lees dan even onze gratis SEO checklist.

2. Voice Bot koppelen aan Google Home

Ontwerp voor jouw bedrijf je eigen Voice Bot die je koppelt aan het Google Home Partner programma. Zo heeft de consument de mogelijkheid om met jouw bedrijf te communiceren. Je koppelt jouw diensten aan Google Home, zodat consumenten hier gebruik van kunnen maken. Wat voor soort diensten je wilt koppelen, hang natuurlijk af van het soort bedrijf.

3. Maak een Google bedrijfspagina aan

Zoektermen worden vaak nog steeds gebruikt in combinatie met een locatie. Maak daarom een Google bedrijfspagina aan op Google mijn bedrijf, zodat Google jouw bedrijfsgegevens toont wanneer jouw bedrijf in de zoekresultaten verschijnt. Zo zien mensen bijvoorbeeld gelijk waar je bent gevestigd, wat je openingstijden zijn en het telefoonnummer waar ze op te bereiken zijn.

Voice marketing voorbeelden

Voor inspiratie hebben we een aantal voorbeelden uitgelicht om je een indruk te geven hoe een bedrijf Voice Marketing heeft toegepast.

  • Albert Heijn: deze supermarkt heeft drie diensten met Google Home verbonden. Dit zijn de recepten, bezorgservice en boodschappenlijst. De consument heeft de mogelijkheid om een recept op te vragen en vervolgens wordt AH een persoonlijke keukenhulp. Heb je iets besteld bij AH? Vraag aan de digitale assistent wanneer de bezorging wordt geleverd of voeg dingen toe aan je boodschappenlijst.
  • KLM: dit vliegtuigmaatschappij heeft een voice bot die volledig op Google Home draait. Je geeft aan deze bot waar je naartoe gaat en op basis van je bestemming, helpt de bot je met het inpakken. Op basis van actuele informatie over het weer, maakt het ook een gepersonaliseerd inpaklijst voor je.
  • Mediamarkt: deze grote winkelketen heeft sinds 2018 aangesloten met Google Home. Consumenten hebben hierbij de mogelijkheid om dag deals op te vragen en direct door te gaan naar bestellen. Verder heb je de mogelijkheid om openingstijden en de route naar het dichtstbijzijnde filiaal aan te geven.

Deze tips en voorbeelden dienen ter inspiratie over hoe je Voice Marketing inzet als bedrijf. Heb je zelf nog op of aanmerkingen? Laat het ons weten in de reacties! Voor meer informatie, houd ons op de hoogte en vergeet ons niet te volgen op Facebook, Instagram en LinkedIn!

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

About The Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *