Ultieme klantbeleving met VR en AR

Published On 6 oktober 2020 | By Demi van Wijk | Artificial Intelligence, Marketing, Online Marketing

We leven in een digitaal tijdperk waar steeds meer mogelijk wordt. Virtuele werelden en hologrammen die we eerst alleen in sciencefiction films zagen, worden tegenwoordig in de realiteit in praktijk gebracht door middel van VR en AR. Door de hoge interesse zijn er steeds meer bedrijven die zich met deze technologie bezighouden. Ze zijn er voortdurend mee bezig om de ultieme klantbeleving te creëren. Benieuwd hoe dit met VR en AR wordt gedaan? Lees dan verder!

Virtuele wereld met VR 360

Laten we beginnen met Virtual Reality, ofwel VR 360. Zet een vr-bril op en je betreedt een virtuele wereld waar je de mogelijkheid hebt om 360 graden rond te kijken. Virtual Reality creëert deze virtuele wereld om je een volledig nieuwe omgeving te laten zien die levensecht lijkt. Dit is tevens ook het grootste verschil tussen VR en AR. Bij AR word je namelijk niet volledig afgesloten van de werkelijkheid. VR en AR hebben ieder hun eigen sterke eigenschappen voor het creëren van een ultieme klantbeleving. Hieronder hebben we een aantal VR trends op een rij gezet om je een indruk te geven hoe deze technologie wordt toegepast.

VR trends

De meesten zullen bij het horen van VR als eerst aan gamen denken. Dat is logisch, want VR speelt een grote rol voor de gaming-industrie. Tegenwoordig zijn er steeds meer VR trends in opkomst. VR ga je ook in andere sectoren tegenkomen. Hoe deze VR trends bijdragen aan het creëren van een ultieme klantbeleving lees je hier.

  • VR makelaardij: bezichtig een woning gewoon vanaf huis! In tijden van corona is dit een ideale manier. Vr makelaardij zorgt ervoor dat je niet van huis naar huis hoeft te reizen .Zet een vr-bril op en navigeer eenvoudig door verschillende woningen.
  • VR Retail: als bezoeker op de website de mogelijkheid hebben om een 3D tour te maken door de fysieke winkel. Je loopt als het ware door de winkel en ziet in 3D de producten op ware grootte. VR Retail zorgt voor een realistisch en interactief winkelbezoek.
  • VR onderwijs: een van de andere VR trends die je vaker zal tegenkomen is VR onderwijs. Gaat een schoolreisje niet door wegens het coronavirus? Neem de leerlingen mee op een virtueel schoolreisje naar bijvoorbeeld de Eiffeltoren. Bekijk in 3D waar je over leert zoals een het koraalrif, planeten en een vulkaan.
  • VR zorg: een simulatie doorlopen om het medisch personeel te trainen voor een operatie. In het artikel longkankeroperaties kunnen preciezer door VR-bril wordt verteld over een nieuwe ontwikkelde methode om operaties voor longkanker uit te voeren. Dit is een vrij recente VR trend en we hopen dan ook dat de VR zorg doorgroeit om operaties efficiënter en beter uit te voeren.

Voorbeeld:

Voorbeeld Virtual Reality

Bron: Eur.nl

AR technologie

Eerder genoemd is het grootste verschil tussen VR en AR dat je bij AR niet volledig wordt afgesloten van de werkelijkheid. Met AR technologie worden er namelijk virtuele elementen aan de fysieke wereld toegevoegd, zo heb je nog steeds de mogelijkheid tot interactie met de werkelijkheid.

Een makkelijk voorbeeld dat vrijwel iedereen kent zijn de hondenfilter op Snapchat. Je houdt de camera voor je gezicht en vervolgens worden er hondenoren aan je hoofd toegevoegd. Hoe AR technologie voor meer mensen de klantenbeleving leuker maakt, lichten wij uit door middel van een aantal AR trends.

AR trends

AR technologie is weliswaar de afgelopen jaren bij ons ingeslopen. AR trends zoals Snapchat filters en Pokémon Go worden nog altijd veel gebruikt. Andere AR trends die je steeds vaker gaat tegenkomen die helpen bij het creëren van een ultieme klantbeleving vind je hieronder.

  • AR marketing: je doelgroep op een unieke manier bereiken doe je met AR marketing. Deze technologie is in tegenstelling tot VR ook met alleen de mobiele telefoon te gebruiken. Zo heeft Stan&Co bijvoorbeeld een feature op hun menukaart aangemaakt. Wanneer bezoekers deze feature (QR code) scannen, komen ze op de website waar je de mogelijkheid hebt om 2 flesjes drinken in de ruimte te projecteren. Een marketingstunt die zeker blijft hangen.
  • AR e-commerce: je kleding passen in een virtuele paskamer. Op deze manier hebben de klanten de mogelijkheid om te kijken hoe het kledingstuk ze staat.
  • AR Ikea app: deze app is bij veel mensen bekend en is ideaal om te gebruiken wanneer je toe bent aan een nieuw meubelstuk. Door middel van AR Ikea app heb je de mogelijkheid om virtueel meubels te plaatsen om zo te kijken of het in jouw kamer staat.
  • AR industrie: ben je van plan een nieuwe auto te kopen? Het gebruik van de Hololens biedt je de mogelijkheid om een 3D versie van de auto te zien met virtuele elementen toegevoegd zoals een brochure waar alle informatie staat beschreven.

 Voorbeeld:

Voorbeeld Augmented Reality

Bron: Freshgadgets.nl

VR en AR – de toekomst

Zoals je ziet wordt VR en AR ingezet om op een visuele manier een ultieme klantbeleving te creëren. Steeds meer bedrijven zien deze technologie in praktijk en krijgen daardoor zelf ook de drang om gebruik te maken van VR en AR. Het creëren van een ultieme klantbeleving zorgt voor herkenning en mensen zullen je merk niet snel vergeten. Hoe zie jij VR en AR voor je over 10 jaar? Laat het ons weten in de reactie! Wil je meer weten? Houd ons op de hoogte en vergeet ons niet te volgen op Facebook, Instagram en LinkedIn.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

About The Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *