Technical SEO checklist

Gratis checklist om je technische SEO een boost te geven!

Published On 17 januari 2020 | By Steven van Stavoren | Marketing, Online Marketing

Technische SEO is één van de drie belangrijke componenten van SEO. De weg naar online vindbaarheid is vaak secuur en langdurig. Daarom is het van belang dat je heel de website onder handen neemt als het gaat om de techniek. Om je daarmee op weg te helpen heb ik een technische SEO checklist voor je opgesteld met 10 essentiële onderdelen.

Stap 1: SSL-certificaat aanvragen

Het aanvragen van een SSL-certficaat is cruciaal als het gaat om technische SEO, maar is ook nog eens een boost voor de gebruiksvriendelijkheid van je website. Het certificaat zorgt er namelijk voor dat jouw website als ‘veilig’ wordt erkend. Wie wil er nou op een onveilige website surfen? Vraag hem direct aan via je webbouwer of regel het zelf via een aanbieder als Transip.

SSL beveiliging Events & Marketing

Figuur 1: SSL-certificaat

Stap 2: Mobile responsive design

Google wil haar gebruikers de allerbeste ervaring bieden tijdens het zoeken in haar zoekmachine. Ook Google heeft al een tijdje door dat het zoeken op mobiele apparaten en aanzienlijk aandeel heeft gekregen in het zoekgedrag van mensen. Daarom is de mobile-first index geïntroduceerd, waarmee mobielvriendelijke websites beter worden gewaardeerd door Google. Is jouw website al mobielvriendelijk? Gooi jouw url even in deze tool en kom erachter: Mobielvriendelijkheid test.

Mobiel ontwerp Events & Marketing

Figuur 2: Mobile responsive webdesign

Stap 3: Paginasnelheid 

Dit is een lastige, maar wel een cruciale stap in het boosten van jouw technische SEO. Google laat de snelheid van jouw webpagina’s voor een groot deel bepalen of jouw website gebruiksvriendelijk is. Het verbeteren van je paginasnelheid is een traject dat iets meer tijd gaat innemen, waardoor het een lastige wordt. Kom er snel achter of jouw website snel genoeg laadt: Website snelheid test.

Stap 4: XML Sitemap

De XML Sitemap is een klein bestand dat je toevoegt aan je website, om zo de zoekmachines te helpen jouw website te crawlen. Oftewel, je biedt Google een handig extraatje om jouw website beter uit te lezen. Zo kan Google beter en sneller beoordelen of jouw website goed in elkaar steekt.

Sitemap website Events & Marketing

Figuur 3: Sitemap

Stap 5: Robots.txt

De Robots.txt is ook een klein bestand dat je wilt toevoegen aan je website. Hierin neem je een aantal speciale url’s op, waarmee je expliciet wilt vermelden dat die url juist wel of juist niet betreden moet worden door Google. Om concreet te worden neem ik hieronder een voorbeeld op van zo’n robots.txt bestand. Te zien is dat ik alle zoekmachines (user-agent: *) vertel dat de url van de wordpress-login niet afgestruind hoeft te worden (disallow), omdat die niet relevant is voor de zoekresultaten. Ik wil die url immers niet in de zoekmachine laten tonen, want die url bestaat alleen zodat ik mijn eigen website kan bewerken. Echter wil ik het specifieke onderdeel /admin-ajax.php wél laten meenemen, dus voeg ik daar de ‘allow’ toe. Een mooie quick-win voor je technische SEO.

Robots.txt bestand Events & Marketing

Figuur 4: Robots.txt bestand

Stap 6: Kapotte links binnen jouw eigen website controleren

Om websitebezoekers op de juiste momenten goed rond te leiden binnen jouw eigen website, maken we gebruik van zogenaamde interne links. Zodra je in jouw tekst beschrijft wat er allemaal mogelijk is met online marketing, wil je de bezoeker de mogelijkheid geven door te klikken naar jouw speciaal daarvoor vormgegeven SEO-pagina. Dat doe je met een intern linkje. Zodra die links kapot zijn en niet meer naar die SEO-pagina verwijzen, bied je de bezoeker een slechte gebruikerservaring. Dat wil je voorkomen, want Google hecht hier ook veel waarde aan. 

Extra: Geef de links een relevante ankertekst (benaming van de link) die de bestemmingspagina beschrijft.

Stap 7: Structured data instellen

Een voorbeeld van mooi vakjargon: structured data. Structured data voeg je toe aan je website om Google nogmaals een extra handleiding te geven over hoe zij jouw website moet uitlezen. Er zijn veel verschillende types voor die gestructureerde gegevens, zoals productreviews, veelgestelde vragen of openingstijden. De structured data vind je na goede invoering ook terug in jouw zoekresultaten en vergroot daarbij de ruimte die jouw zoekresultaten innemen op de resultatenpagina. Zo zie je de review sterren vaak terug en komen ook de openingstijden vaak naar voren in de zoekresultaten (indien relevant).

Stap 8: Canonicals in je website zetten

Het invoeren van juiste canonical tags zorgt eveneens voor een boost van je technische SEO. Een canonical tag kan je zien als een tip voor Google, om aan te geven wat de juiste, originele url is van de pagina. Normaliter richt je op iedere pagina een canonical in die verwijst naar zichzelf. Het zou namelijk voor kunnen komen dat verschillende pagina’s op je website sterk op elkaar lijken qua content (tekst, afbeeldingen). Door de canonicals goed in te stellen geef je Google weer wat extra handvatten. 

Stap 9: Dubbele content vermijden

We hadden het zojuist al even over dubbele content. Je wilt absoluut voorkomen dat pagina’s op elkaar lijken, want dan geef je eigenlijk aan dat je niet weet wat de beste pagina is voor die bepaalde zoekopdracht. Dat moet gewoon duidelijk zijn voor Google. Daarom is het belangrijk om jouw meta-titel en meta-beschrijving goed in te richten. Google gebruikt deze titel en beschrijving als eerste om jouw website uit te lezen. Hierin kan je dus goed beschrijven hoe de pagina’s van elkaar verschillen. Het is tevens een goede manier om voor jezelf te analyseren hoe je de content op de pagina’s ook anders kunt inrichten, met als doel het voorkomen van dubbele content.

Meta-titel en meta-description Events & Marketing

Figuur 5: Meta-titel (SEO-titel) en meta-description

Stap 10: Redirects voor oude pagina’s

De last but not least: redirects. Dit zijn de harde wijzigingen in je website, waardoor je extra goed moet opletten. Een redirect is een verwijzing voor Google, waarmee je aangeeft dat url A vanaf heden url B moet zijn. Het belangrijkste voordeel is dat de oude url A alle opgebouwde SEO-waarde doorgeeft aan url B en dat de oude url niet langer beschikbaar is. Een goed voorbeeld van een juiste redirect is een website verhuizing. Dan wil je jouw oude artikel over online marketing wellicht op de nieuwe website plaatsen. Stel dan een redirect in van de oude url van het artikel naar de nieuwe url.

Redirecten oude pagina's

Figuur 6: Redirecten

Meer technische SEO tips? 

Bekijk ook de andere online marketing artikelen of blijf op de hoogte via Facebook en Twitter!

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 1    Gemiddelde: 5/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *