Doel relatiegeschenk logo

Het doel van relatiegeschenken met logo

Published On 16 oktober 2020 | By Steven van Stavoren | Offline Marketing

De allereerste vorm van een relatiegeschenk met logo was een verkiezingsbutton uitgegeven door George Washington in 1782. Sinds die tijd is er veel veranderd maar het doel is hetzelfde gebleven. Mensen stimuleren artikelen met daarop jouw logo te gebruiken zodat de naam zoveel mogelijk gelezen wordt en men bekend raakt met of geĂŻnteresseerd wordt in jouw bedrijf. Deze vorm van marketing die vooral in Amerika gangbaar was, is in de jaren zestig van de vorige eeuw naar Europa overgewaaid en is sinds die tijd ook uit het Europese bedrijfsleven niet meer weg te denken.

Het soort producten dat zich voor relatiegeschenken met logo leent is met de tijd mee veranderd en verder uitgebreid. De aard van dit type relatiegeschenken is al lang niet meer uitsluitend marketing gecombineerd met functionaliteit binnen het bedrijfsleven, maar heeft ook grote waarde in het gebruik binnen de privésfeer opgebouwd. Gebruik van relatiegeschenken met logo binnen de privésfeer creëert een groter platform om naamsbekendheid van het bedrijf te genereren.

Relatiegeschenken met thema

Je kunt het weggeven van de relatiegeschenken met logo koppelen aan thema’s. Laat bijvoorbeeld artikelen gebruikt voor Outdoor zoals paraplu’s, zadelhoesjes en zonnebrillen bedrukken. Wil je je meer richten op teambuilding dan kun je gebruikmaken van kleding als relatiegeschenk waarop het logo gedrukt wordt. Deze kleding wordt vaak privĂ© ook gedragen, zeker wanneer het praktisch en comfortabel is. Luxe relatiegeschenken met logo doen het altijd goed als het Ă©chte luxe is zoals luxe keukenproducten of een luxe reistas en wat te denken van het thema beauty en wellness met badjassen en heuse hotel handdoeken. Ook hier staat comfort weer centraal.

Aan de andere kant spelen relatiegeschenken met logo als de wat kleinere en praktische gadgets zoals bijvoorbeeld oordopjes, oplaadstations, autoladers, smartwatches, kompassen en dergelijke handig in op de mobiliteit, en toenemende vraag naar flexibiliteit. Relatiegeschenken met logo voor sporters zoals een bidon, field activiteitsmeter of een opvouwbaar waterflesje, zorgen ervoor dat het logo bekend wordt bij elke sportschool of sportclub die je maar wilt. Maar zelfs de typische pennen en post-it blokjes met logo hebben een grote waarde als relatiegeschenk. Je geeft het makkelijk weg, de producten vinden hun weg langs veel gebruikers waardoor een grote groep mensen op zijn minst van het bedrijf gehoord heeft.

Relatiegeschenken en duurzaamheid

Er zijn ook relatiegeschenken met logo waarbij is meegedacht over duurzaamheid. Denk hierbij aan BPA-vrije drinkflessen, bamboe koffiebekers, luxe shoppers of gerecyclede pennen. Deze laatsten kunnen, prijstechnisch gezien, net als gewone pennen gebruikt worden voor het snelle weggeven maar zijn wel vergezeld een extra boodschap.

Een andere, maar minstens zo interessante insteek is het kiezen van relatiegeschenken met logo dat synoniem staat voor de profilering van het bedrijf. Op die manier geef je niet alleen een product met jouw naam weg in de hoop dat zoveel mogelijk mensen het logo zien, je werkt ook aan de bewustwording van de gebruikers. Jouw bedrijf staat ergens voor, of dat nu historisch, cultureel, ecologisch of sociaal is. Het kan gevonden worden in de combinatie van vormgeving, materiaalgebruik en het artikel zelf. Geen sinecure maar wanneer je hiermee aan de slag gaat geef je een duidelijke boodschap af over waar jouw bedrijf voor staat.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *