Steeds meer bedrijven organiseren regelmatig een werkborrel. Veel ondernemers vragen zichzelf echter nog af of het geen verspilling is van het bedrijfsbudget. Uit onderzoek blijkt echter dat het organiseren van een bedrijfsborrel goed is voor het team. Collega’s leren elkaar beter kennen en staan op een andere manier met elkaar in contact. Zeker in een tijd waarin we steeds vaker thuiswerken of op locatie zijn, is het organiseren van een borrel goed voor het versterken van het groepsgevoel. Om ervoor te zorgen dat jouw bedrijfsborrel daadwerkelijk een groot succes wordt, delen we vier belangrijke tips om een bedrijfsborrel te organiseren!
1. Begin op tijd met de organisatie van je bedrijfsborrel
Een goed begin is het halve werk. Zeker wanneer je niet op regelmatige basis borrels of andere evenementen organiseert, merk je dat een goede voorbereiding nodig is. Denk goed na over de insteek van de bedrijfsborrel: wat is het doel van deze middag of avond en hoe wordt het een succes? Vraag input van anderen en maak een lijst van alles wat er gedaan moet worden. Organiseer je de borrel op het werk of heb je een externe locatie nodig? Welke inkopen heb je nodig en wie is hiervoor verantwoordelijk? Allemaal zaken die je niet last minute kunt regelen.
2. Bedrijfsborrel? Zorg voor een hoge opkomst
Een geslaagde bedrijfsborrel zorgt voor verbinding en een beter groepsgevoel. Zaak is dan echter wel dat er veel medewerkers aanwezig zijn. Een hoge opkomst is dus heel belangrijk. Organiseer de borrel daarom het liefst na een plenaire vergadering of andere verplichte sessie op kantoor. De kans is immers groter dat medewerkers vanuit kantoor direct meegaan naar de borrel, dan dat ze er speciaal voor naar de zaak komen. Stuur daarnaast iedereen op tijd een uitnodiging, zodat ze deze avond vrij kunnen houden en indien nodig een oppas kunnen regelen.
3. Bedrijfsborrel op een inspirerende locatie
Beschikt je bedrijf over een ruim kantoorpand? Dan kun je de bedrijfsborrel vaak intern houden. Zorg er dan echter wel voor dat de gekozen ruimte er feestelijk uitziet. Het hoeft natuurlijk niet de uitstraling van een discotheek te krijgen, maar stijlvolle zilveren versiering en sfeervolle verlichting zorgen wel voor de juiste ambiance. Is het nodig om een externe ruimte af te huren? Vraag dan ruim op tijd offertes op.
4. Zorg voor goede catering tijdens je bedrijfsborrel
Om een onvergetelijke bedrijfsborrel te kunnen organiseren zijn lekkere hapjes en drankjes op je bedrijfsborrel natuurlijk onmisbaar. Zorg dat er naast alcoholische versnaperingen ook vooral veel lekkere alcoholvrije drankjes verkrijgbaar zijn. Zo hebben medewerkers die met de auto zijn ook wat te kiezen. Organiseer je een vrijdagmiddagborrel? Zorg dan voor voldoende hapjes: je wilt immers voorkomen dat medewerkers eerder naar huis gaan om te kunnen eten.