Chatbots zijn de afgelopen jaren flink doorontwikkeld. Met name voor de klantenservice zijn ze echt van kracht. Tegenwoordig zijn ze namelijk erg geavanceerd en in staat om beter te communiceren op een natuurlijke manier. Steeds meer bedrijven creëren voor hunzelf persoonlijke bots. Een voorbeeld hiervan is het maken van een chatbot voor WhatsApp. Maar wat zijn hier de voordelen van? In dit artikel bespreken we 5 redenen waarom dit een must is.
Â
1. Bereikbaar via WhatsApp 24/7
WhatsApp is wereldwijd de meest gebruikte app om berichten mee te sturen. Wist je dat 9 op de 10 Nederlanders actief zijn op deze app? Met 12,1 miljoen Nederlandse gebruikers is (nog steeds groeiende) Whatsapp een belangrijk middel geworden binnen de sector klantenservice, vermeld newscom. Door een chatbot aan Whatsapp te koppelen, ben je 24/7 bereikbaar voor klanten. Niemand houdt van wachttijden. Een chatbot WhatsApp neemt deze drempel weg door vrijwel direct antwoord te geven. Klanten die snel antwoord krijgen, zijn meer tevreden.
Â
2. Engagement verhogen met WhatsApp bot
Bedrijven focussen zich steeds vaker op het verhogen van engagement. Denk hierbij aan persoonlijk contact met de klant. WhatsApp wordt dan ook gezien als veel persoonlijker dan bijvoorbeeld de e-mail. Door een WhatsApp bot in te schakelen, zal het engagement niveau stijgen. Dit komt mede omdat de bot voorkeuren van de gebruiker kan onthouden waardoor het de bezoeker voorziet van relevante content.
Â
3. Vertrouwd communicerenÂ
Een andere reden om een chatbot voor WhatsApp in te zetten, is dat alle berichten via deze app beveiligd zijn door middel van end-to-end encryptie. Wat betekent het? Dit betekent dat WhatsApp, de berichten die uitgewisseld worden tussen klant en bedrijf niet kunnen lezen. Op deze manier zal de klant een veilig gevoel krijgen wanneer hij of zij in gesprek is met het bedrijf.
Â
4. Meer dan alleen platte tekstÂ
Door een WhatsApp bot chat in te zetten, heb je de mogelijkheid om de klanten te voorzien van informatie door bijlages bij het bericht mee te sturen. Via Whatsapp verstuur je namelijk gemakkelijk foto’s documenten, filmpjes en gifs. Men zegt ook wel: “een foto zegt meer dan duizenden woorden.”Â
Â
5. Hybride WhatsApp bot
Voor het installeren van een WhatsApp bot heb je een script nodig voor wat de bot tegen je klanten zegt. Wanneer je dat hebt gedaan, is het tijd om de bot live te zetten. Nu je klanten de mogelijkheid hebben om met deze digitale collega te communiceren, is het ook mogelijk dat de bot vragen krijgt, waarvan je niet in gedachten had dat deze gesteld worden. De bot kent deze vragen dus niet. Met de hybride WhatsApp bot worden deze vragen automatisch naar een medewerker die beschikbaar is doorgestuurd. Zo werken de chatbot en je medewerkers samen, zodat je klanten altijd worden geholpen.
Â
Kies voor een WhatsApp bot chat
Nu je weet wat de voordelen van een WhatsApp bot chat zijn, is het wellicht tijd om gebruik te maken van deze feature. Upgrade je klantenservice om je klanten op een zo optimale manier te kunnen bedienen. Neem ook even de tijd om het artikel over “Wat is een chatbot? Bekijk de chatbot trends voor 2021” te lezen om meer kennis te vergaren over chatbots in het algemeen en waar je ze allemaal voor kan inzetten.