Site pictogram Events en Marketing

De verschillende vormen van online marketing

Online marketing zijn alle marketingactiviteiten die die online plaatsvinden. Het zijn de activiteiten waarbij je een boodschap deelt over je product of dienst. De boodschap wordt onder de aandacht gebracht bij potentiële klanten op zo’n manier dat het meetbaar is. De vormen van online marketing bespreken we hier.

Outbound marketing

Met outbound marketing bedoelen we reclamespotjes op tv en radio, direct mail en krantenadvertenties. Outbound marketing wordt ook wel traditionele marketing genoemd en staat bekend onder de naam push-marketing. Degene die het meest betaald en dus het hardst kan roepen krijgt de meeste aandacht van de consument. 

Inbound marketing

Inbound marketing is de tegenhanger van outbound marketing en heeft als doel om de potentiele klant te inspireren met behulp van waardevolle content. Degene die op zoek is naar deze content vindt het op natuurlijke wijze. Als de content aansluit bij de behoefte van de consument, trek je deze als een magneet naar je toe. Over inbound marketing is veel te vertellen. Hier vind je meer uitleg over inbound marketing.

Online marketing

Iedere activiteit op het gebied van marketing versterkt de boodschap naar je klant. Afhankelijk van je doelgroep kun je meerdere vormen van online marketing opnemen in je marketingstrategie:

Met al deze activiteiten kun je meer verkeer naar je website trekken. Aan de ene kant zijn er betaalde manieren waar je per klik voor een advertentie betaald, aan de andere kant zijn er marketingvormen waarmee je zonder extra kosten je doelgroep kunt aantrekken. Denk hierbij aan content marketing en zoekmachineoptimalisatie.

Online advertenties

Zoekmachine adverteren is een van de meest gebruikte vormen van online adverteren. Voer je een zoekopdracht in dan krijg je vaak eerst advertenties te zien in Google. Daaronder vind je de organische zoekresultaten. Door je advertentie te laten tonen op bepaalde zoekwoorden trek je de juiste doelgroep naar je toe.

E-mailmarketing

E-mail marketing is gericht op het verleiden van je doelgroep om zich in te schrijven op een e-maillijst. Om te zorgen dat mensen zich inschrijven op je e-maillijst kun je iets waardevols gratis weggeven na een inschrijving, bijvoorbeeld een gratis e-boek met belangrijke informatie. Zijn mensen eenmaal ingeschreven dan kun je ze verder geïnteresseerd maken in je producten en diensten via e-mail.

Contentmarketing

Contentmarketing is een manier om je doelgroep naar je toe te trekken via informatie die je zelf maakt. Denk hierbij aan video, blogs en social media. Contentmarketing werkt vaak beter dan andere vormen van marketing omdat mensen vaak waardevolle content willen consumeren en advertenties liever vermijden. 

Zoekmachineoptimalisatie

Door zoekmachineoptimalisatie toe te passen zorg je dat je content goed gevonden wordt. Door je website te optimaliseren krijg je een hogere positie in Google. Een hogere positie in Google zorgt weer voor meer verkeer naar je website. Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit drie onderdelen: content optimalisatie, technische optimalisatie en linkbuilding. 

Content optimalisatie

Je begint met content optimalisatie door eerst een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Dit wordt ook wel keyword analyse genoemd. Door een zoekwoordenonderzoek uit te voeren weet je waar je doelgroep op zoekt en welke woorden je moet verwerken in je tekst.

Technische SEO

Dit heeft met alles te maken wat aan de achterkant van je website gebeurt. Door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat de laadsnelheid van je website in orde is en je website beschikt over een sitemap kan je website makkelijker gevonden worden en indexeert Google je website hoger.

Linkbuilding

Dit onderdeel heeft te maken met autoriteit. Linkbuilding is het zoeken van relevante en betrouwbare externe links op websites met veel autoriteit. Door linkbuilding toe te passen kun je een sterk backlinkprofiel opbouwen om zo de online autoriteit van je website te vergroten.

Social media marketing

Dit houdt in dat je social media inzet als marketinginstrument. Het is een interactieve vorm van marketing die gericht is op het aangaan van de dialoog met de doelgroep. Social media is een middel en moet alleen worden ingezet als het bedrijf en de markt geschikt zijn voor social media marketing. Social media marketing kan ook worden ingezet om loyaliteit en klanttevredenheid te bereiken. Binnen social media marketing spelen zogenaamde “influencers” een grote rol. Dit zijn personen met een groot netwerk op social media die door dit netwerk worden gezien als een autoriteit binnen een bepaald vakgebied. Als een influencer content deelt met zijn of haar netwerk is de betrokkenheid van deze groep meestal hoger, waardoor de impact en het effect van een social media campagne groter wordt.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]