Voor veel, vaak jonge ondernemers is het een droom om een eigen webshop te beginnen. Zeker in deze tijd waarin we te maken hebben met het Coronavirus, is dit wellicht nu een perfecte kans. Uit cijfers van het onderzoek van het CBS is er een flinke stijging te zien in het aantal online aankopen. Maar hoe start je een webshop? Dat vertellen we je aan de hand van onze webshop checklist.
Online webshop starten
Het begint met een idee. Bij het opzetten van je eigen webshop is het belangrijk om vooraf een plan te maken hoe je dit gaat aanpakken, dit vormt namelijk de basis vanaf waar je begint. Met een plan heb je een duidelijk overzicht wat er allemaal gedaan moet worden om je webshop goed in te richten en tot een succes te brengen. Bij een online webshop starten komt veel bij kijken. Daarom hebben we een webshop checklist gemaakt om je een duwtje in de juiste richting te geven.
Webshop checklist
In onze webshop checklist vind je de onderdelen waar je rekening mee moet houden voor het starten van je eigen webshop. Ofwel, een stappenplan webshop. Werk de lijst van begin tot eind af en vink vervolgens elk onderdeel af die je hebt gedaan.
1. Begin bij inschrijving KvK
Voor iedere startende ondernemer in Nederland geldt: schrijf je onderneming officieel in bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Dit geldt dus ook voor wanneer je van plan bent om een webshop te starten. Pas na de inschrijving kan je vaststellen dat de oprichting van je eigen online webshop een feit is.
2. Webshop opzetten: domeinnaam registeren
Voordat je daadwerkelijk een webshop opzet, heb je eerst een domeinnaam nodig die je voor je eigen webshop wil gebruiken. Heb je een idee? Dan is het belangrijk dat je eerst controleert of de domeinnaam beschikbaar is. Houd er rekening mee dat de domeinnaam die je in gedachten hebt, niet al in gebruik is en hij mag ook niet teveel lijken op een domeinnaam van een ander bedrijf. Wanneer deze beschikbaar is, registreer je de domeinnaam direct. Voor zowel de controle voor de beschikbaarheid als het registreren, moet je zijn bij Stichting Internet Domeinregistratie Nederland.
Voorbeeld
Bron: Sidn.nl
3. Webshop algemene voorwaarden
Hoewel het juridisch niet verplicht is, raden wij je zeker aan om algemene voorwaarden voor je eigen webshop op stellen. Zo weten zowel je klanten als jij als webshop eigenaar wat je van elkaar verwacht. In de algemene voorwaarden staan namelijk alle regels die jij voor je webshop hanteert. Hieronder lees je wat er in de algemene voorwaarden hoort te staan.
- Leveringsvoorwaarden
- Bedenktermijn
- Retourrecht
4. Informatie op je webshop
Zowel op een website als op een webshop is het verplicht om een aantal gegevens te tonen. Dit zijn gegevens zoals je bedrijfsgegevens, KvK -nummer, btw-nummer, het adres en contactgegevens. Bezoekers zien dan duidelijk de identiteit van je webshop en daarnaast geeft het ze ook vertrouwen. Bij het zien van bijvoorbeeld je KvK-nummer weten ze zeker dat je een officieel geregistreerd bedrijf bent.
5. Webshop software uitkiezen
Wanneer je een online webshop start is het belangrijk om te weten welke webshop software je gaat gebruiken. Elke software heeft namelijk zijn eigen navigatie hoe je bijvoorbeeld categorie en productpagina’s moet toevoegen en aanpassen en niet te vergeten de inrichting van je webshop maken. Zo heb je de keuze uit een standaard template, maar je hebt ook de mogelijkheid om een eigen design te maken. Wanneer je kiest voor een bestaand template heb je wel het voordeel dat je sneller aan de slag kunt gaan. Daarnaast kan je ook rekenen op de aanbieder van de software, hij of zij ondersteunt je namelijk bij de uitvoer.
6. Categorie en product pagina’s
Wanneer je de webshop software hebt uitgekozen, is het belangrijk om over je categorie en product pagina’s na te denken. Afhankelijk van wat je gaat verkopen, moet je nadenken over de hoeveelheid aan producten die je gaat verkopen en in hoeveel categorieën je deze wilt gaan indelen. Denk na over een logische webshop structuur. Heb je inspiratie nodig? Dan kan je natuurlijk altijd een kijkje nemen bij de concurrentie.
Voorbeeld product pagina
Bron: Imu.nl
7. Betaal en verzendmogelijkheden
Het doel van een webshop is natuurlijk verkoop. Daarom is het belangrijk om betaal en verzendmogelijkheden te selecteren waar je klant uit kan kiezen. De meest bekende zijn iDeal en Paypal. Wellicht wil je de klant de mogelijkheid geven om achteraf te betalen. Daarnaast moet je ook nadenken over welke verzendmogelijkheden je gaat aanbieden. Wil je dit laten verlopen via een bezorgdienst zoals PostNl en FedEx of hebben klanten ook de mogelijkheid om hun aankoop bij een afhaalpunt af te halen?
Voorbeeld
Bron: Oypo.nl
8. Je eigen webshop testen
Wanneer je de webshop hebt gemaakt is het natuurlijk altijd handig om hem te testen voordat je de webshop daadwerkelijk gaat lanceren. Wanneer je de webshop gaat testen moet je op het volgende letten:
- Werkt het toevoegen van producten in het winkelwagentje?
- Lukt het betalen?
- Werkt de klantenservice?
9. Schriftelijke bevestiging sturen
Het laatste punt op onze webshop checklist is de schriftelijke bevestiging. Wanneer een klant op je webshop iets heeft aangeschaft, ben je verplicht om een schriftelijke bevestiging van die bestelling te versturen. Houd er rekening mee dat er in de schriftelijke bevestiging ook gegevens moeten staan over de algemene voorwaarden, adresgegevens van je bedrijf en de garantiebepalingen. Als laatst moet je weten dat de klant recht heeft op een minimale bedenktijd van 7 werkdagen tot max 3 maanden. Deze termijn, ook wel genoemd zichttermijn, gaat in op het moment wanneer het product geleverd wordt.
Conclusie over hoe start je een webshop
Nu je onze webshop checklist hebt doorgenomen, ben je klaar om je webshop officieel te lanceren. Wij wensen je veel succes bij je online webshop starten! Wil je ook weten hoe je jouw webshop promoot om meer klanten te krijgen? Lees dan het artikel over je webshop promoten zonder torenhoge kosten.