webshop promoten

Je webshop promoten zonder torenhoge kosten: zo doe je dat

Published On 3 mei 2020 | By Steven van Stavoren | Marketing, Online Marketing

Nu de traditionele winkelstraten massaal voor webshops moeten wijken, neemt de concurrentie voor webwinkels zienderogen toe. Was je enkele jaren geleden nog de enige in jouw specifieke niche, moet je nu hard werken om gevonden te worden door potentiële klanten. Dat betekent echter niet per se dat je over een torenhoog advertentie budget hoeft te beschikken. Lees onze tips en trucs voor goedkope en gratis promotie voor je webshop en laat die klanten maar komen!

SEO of zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine of SEO is de kunst van het vindbaar maken van je website in zoekmachines als Google. Hoewel zoekmachines de manier waarop ze websites rangschikken regelmatig aanpassen, is er ook voor de leek prima mee te beginnen. Zorg bijvoorbeeld dat je de zoektermen waarop je gevonden wilt worden in de teksten op je website opneemt en probeer zoveel mogelijk inkomende links van andere websites te verzamelen. Als je zoektermen kiest, probeer dan die zinnen te nemen die duiden op de wens om iets te kopen. Bijvoorbeeld ‘schoenveters kopen’, in plaats van ‘schoenveters’. Hoewel daadwerkelijk hoog scoren op populaire zoektermen aardig wat kennis vereist, kan je in ieder geval wel een begin maken. Elke gratis Google bezoeker is er immers één.

Terugkerende bezoekers verleiden

De tijd, moeite en investering die het kost om iemand als klant binnen te halen voor je webshop is over het algemeen niet gering. Diezelfde klant ná een positieve ervaring nogmaals laten kopen is gemakkelijker én goedkoper. Probeer een klant dan ook direct te verleiden tot een volgende aankoop: zend een persoonlijke kortingscode mee met de bestelling of doe een aantrekkelijke aanbieding per e-mail.

Kortingscodes werken

Iedereen met een webshop kent het principe van de kortingscode: geef een combinatie letters en cijfers in bij het afrekenen van een bestelling en de klant krijgt een leuke korting. Door gul te zijn met kortingscodes trek je een nieuw segment klanten aan dat veelal zonder korting niet direct een aankoop zou hebben gedaan. Door kortingscodes slim in te zetten kan je vervolgens ook nog eens langzaam lopende producten een duwtje in de rug geven of juist een lading nieuwe klanten aantrekken die je vervolgens gemakkelijker verleid tot een volgende aankoop. Werk je met kortingscodes? Overweeg dan ook eens een samenwerking met Bespaardeals. Hier kan je gratis je webshop promoten richting tienduizenden maandelijkse bezoekers die allemaal op zoek zijn naar een goede online winkel.

Gratis advertentietegoed

Heb je nooit eerder online geadverteerd met AdWords, Twitter, Facebook Ads en dergelijken? Dan krijg je in veel gevallen een startbudget waar je gratis gebruik van mag maken. Je zal er geen duizenden nieuwe klanten mee aantrekken, maar het is een leuke manier om gratis met online adverteren te experimenteren. Bevalt het? Dan kan je er altijd voor kiezen om er ook daadwerkelijk voor te gaan betalen.

Deel, Like en Retweet

Heb je al social sharing knoppen in je webwinkel? Kunnen klanten gemakkelijk je producten delen via Twitter, Instagram, Pinterest en andere sociale netwerken? Het zou je verbazen hoe vaak een potentiële klant een leuk product zal willen delen met zijn of haar netwerk. Dit kan vervolgens een leuk aantal inkomende bezoekers opleveren, die vervolgens ook nog eens eerder geneigd zijn een aankoop te doen. Ze zijn immers op je webshop gewezen door iemand binnen hun sociale kring. Het implementeren van dergelijke knoppen is veelal niet meer werk dan wat code knippen en plakken. Maak je gebruik van webshop software? Dan is er waarschijnlijk gewoon een simpele, gratis plugin beschikbaar.

Leer hier meer over online marketing in onze andere interessante artikelen!

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 1   Gemiddelde:  5/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *