Site pictogram Events en Marketing

Relatiegeschenken: waarom, wanneer en wat?

geefmomenten relatiegeschenken

Relatiegeschenken. Het woord zelf verraadt het eigenlijk al: het is een geschenk voor een relatie. Een relatiegeschenk is dus een zakelijk cadeautje. Dit kan zijn aan je partners, klanten, belanghebbenden, betrokkenen, vrijwilligers, etc. Vergeet ook je eigen personeel niet. Zij zijn dan wel niet de doelgroep voor jouw geschenk, maar ze worden er wellicht wel blij van.

Waarom geven we relatiegeschenken?

Relatiegeschenken zijn al jaren oud en worden vandaag de dag nog steeds bedacht, gemaakt en gegeven. Maar waarom eigenlijk? Met een relatiegeschenk laat je jouw relatie weten dat je aan ze denkt, blij met ze bent of meedenkt met een probleem. Het is een onderdeel van relatiemarketing, dus. Relatiegeschenken zijn meestal gepersonaliseerd met het logo, de naam of de quote van jouw bedrijf. Zo laat je jouw naam ook nog eens subtiel door het land gaan. Wie weet bloeit er ook wel een nieuwe kans uit voort…

Wanneer moet je een relatiegeschenk geven?

Een relatiegeschenk moét eigenlijk nooit. Maar het is wel een leuk moment om je waardering te laten blijken aan relaties en eventueel te laten weten dat het goed gaat met je bedrijf. Daarnaast hoort het ook een klein beetje bij ondernemen. De decembermaand is vaak de drukste periode voor relatiegeschenken. Veel bedrijven haken in op Sinterklaas, Kerst of wijten hun cadeau aan een “succesvol nieuw jaar” of blikken juist terug op de successen van afgelopen jaar. Ook zijn er meer momenten om op in te haken met een leuk geschenk:

Andere momenten

Ondanks dat het er inmiddels een beetje bij hoort om rond deze momenten aan een relatiegeschenk te denken, kan het ook wat afgezaagd zijn. Natuurlijk kan een relatiegeschenk op ieder moment van het jaar. Populaire artikelen zijn muismatten, mokken, notitieboekjes en waterflesjes. Wil je origineler zijn iets geven wat écht gebruikt wordt? Denk dan in dit technische tijdperk aan een USB stick, powerbank of oplaadkabeltjes. Probeer jouw originele moment uit te kiezen. Het “zo veel”-jarig bestaan van je bedrijf, een belangrijke verjaardag van een grootheid uit jouw branche, etc.

 

Wees creatief!

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 3   Gemiddelde:  1.7/5]