geefmomenten relatiegeschenken

Relatiegeschenken: waarom, wanneer en wat?

Published On 14 september 2018 | By Bobby van Dijk | Marketing, Offline Marketing

Relatiegeschenken. Het woord zelf verraadt het eigenlijk al: het is een geschenk voor een relatie. Een relatiegeschenk is dus een zakelijk cadeautje. Dit kan zijn aan je partners, klanten, belanghebbenden, betrokkenen, vrijwilligers, etc. Vergeet ook je eigen personeel niet. Zij zijn dan wel niet de doelgroep voor jouw geschenk, maar ze worden er wellicht wel blij van.

Waarom geven we relatiegeschenken?

Relatiegeschenken zijn al jaren oud en worden vandaag de dag nog steeds bedacht, gemaakt en gegeven. Maar waarom eigenlijk? Met een relatiegeschenk laat je jouw relatie weten dat je aan ze denkt, blij met ze bent of meedenkt met een probleem. Het is een onderdeel van relatiemarketing, dus. Relatiegeschenken zijn meestal gepersonaliseerd met het logo, de naam of de quote van jouw bedrijf. Zo laat je jouw naam ook nog eens subtiel door het land gaan. Wie weet bloeit er ook wel een nieuwe kans uit voort…

Wanneer moet je een relatiegeschenk geven?

Een relatiegeschenk moét eigenlijk nooit. Maar het is wel een leuk moment om je waardering te laten blijken aan relaties en eventueel te laten weten dat het goed gaat met je bedrijf. Daarnaast hoort het ook een klein beetje bij ondernemen. De decembermaand is vaak de drukste periode voor relatiegeschenken. Veel bedrijven haken in op Sinterklaas, Kerst of wijten hun cadeau aan een “succesvol nieuw jaar” of blikken juist terug op de successen van afgelopen jaar. Ook zijn er meer momenten om op in te haken met een leuk geschenk:

  • Rond Pasen is het een leuk idee een gevuld mandje met paaseitjes op te sturen. Iedereen is er dol op en op de kantoren van jouw relaties zijn ze waarschijnlijk in no-time op. Laat wel iets unieks achter. Laat bijvoorbeeld je logo op de verpakking drukken.
  • Rond Koningsdag staat er één ding centraal in Nederland: oranje tompoezen. Dit vereist wel een goede planning. Laat een aantal oranje tompoezen met jouw logo bezorgen.
  • Sinterklaas en kerst zijn dé relatiegeschenk- én chocoladeperiode. De mogelijkheden zijn hier echt eindeloos. Zo kun je een chocoladeletter met logo laten maken in verschillende smaken en uitvoeringen.
  • Bij Oud & Nieuw horen natuurlijk bubbels. Hoe gaaf is het om jouw logo of slogan te laten drukken op een klein flesje bubbels en zo al jouw relaties een knallend nieuw jaar te wensen?

Andere momenten

Ondanks dat het er inmiddels een beetje bij hoort om rond deze momenten aan een relatiegeschenk te denken, kan het ook wat afgezaagd zijn. Natuurlijk kan een relatiegeschenk op ieder moment van het jaar. Populaire artikelen zijn muismatten, mokken, notitieboekjes en waterflesjes. Wil je origineler zijn iets geven wat écht gebruikt wordt? Denk dan in dit technische tijdperk aan een USB stick, powerbank of oplaadkabeltjes. Probeer jouw originele moment uit te kiezen. Het “zo veel”-jarig bestaan van je bedrijf, een belangrijke verjaardag van een grootheid uit jouw branche, etc.

 

Wees creatief!

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 3   Gemiddelde:  1.7/5]

About The Author

One Response to Relatiegeschenken: waarom, wanneer en wat?

  1. Inge de Boorder says:

    Voor mij zijn de juiste relatiegeschenken ieder jaar weer een hersenkraker. Dat komt omdat ik iets persoonlijks wil schenken. Zeker niet iets met een bedrijfslogo erop. Ook vind ik het belangrijk om een cadeau persoonlijk te overhandigen aan mijn klanten. Wellicht heeft mijn houding in deze ermee te maken dat ik jarenlang voor een Japans bedrijf heb gewerkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *