Steeds meer consumenten kopen hun aankopen online via een webshop. Niet alleen het aantal online winkelende klanten is het afgelopen jaren flink toegenomen; ook het aantal webwinkels steeg enorm. Steeds meer kleine ondernemers vinden het immers handig om ook ‘vanuit huis’ te kunnen verkopen. Bovendien is het laten bouwen van een mooie Woocommerce webshop de afgelopen jaren steeds betaalbaarder geworden. Het wordt voor webshop eigenaren daarom een steeds grotere uitdaging om concurrenten voor te blijven. Hoe zorg je dat jouw webshop in 2019 succesvol is? Welk marketingmethodes kun je gebruiken wanneer je als (kleine) webshop eigenaar jouw webshop wil promoten zonder hoge kosten? Dit zijn de 3 beste online marketing tips voor een succesvolle webshop in 2019!
1. Goede meta omschrijvingen
We beginnen met een tip die je heel eenvoudig toe kunt passen. Aandacht besteden aan je page-titels en meta-beschrijvingen is een marketingmethode die geen geld kost; slechts de nodige tijd en aandacht. De meta-titel en de meta-beschrijving, is namelijk het eerste wat een potentiële klant ziet wanneer een webpagina of post van jouw webshop in google verschijnt. Het is dus erg belangrijk dat je hiermee de aandacht van de klant weet te trekken. De meta-tekst moet concreet en pakkend zijn en de potentiële klant verleiden om erop te klikken. Probeer overigens niet om klanten te lokken met verleidelijke titels die niet overeenkomen met de producten in je webshop. Wanneer een gebruiker op een zoekresultaat klikt en vervolgens op een pagina komt die niet match met zijn of haar verwachtingen, zullen ze jouw webshop in het vervolg waarschijnlijk links laten liggen. Zorg dus dat je opvalt, maar verkonding geen onwaarheden.
2. Zorg dat je lokaal goed te vinden bent
Steeds meer webshop eigenaren beseffen dat het belangrijk is dat ze goed gevonden worden in zoekmachines. Ze stoppen daarom de nodige tijd en aandacht in SEO. Om vertrouwen bij de consument te creëren is het echter ook belangrijk om lokaal goed gevonden te worden. Potentiële klanten vinden het nog steeds prettig om te zien dat een webshop bij hen in de buurt gevestigd is. Dit is niet alleen het geval wanneer je ook daadwerkelijk een afhaalpunt hebt. Ook wanneer je alleen online producten verkoopt, geeft het mensen een prettig gevoel als het bedrijf ‘dichtbij’ is. Laat klanten daarom zien waar de wortels van jouw bedrijf liggen. Een vermelding van jouw vestigingsadres en eventueel het bezoekadres op je website, is een eerste stap. Daarnaast is het slim om een ‘Mijn Bedrijf’ pagina aan te maken via Google. Zo kunnen klanten jouw bedrijf voortaan ook vinden via Google Maps. Dit leidt niet alleen tot extra bezoekers, maar wekt ook vertrouwen.
3. Het belonen van trouwe klanten en volgers
Producten aanprijzen of verkopen via sociale media, wordt een steeds belangrijker onderdeel van de digitale marketingstrategie van veel webshops. Online actief zijn en een grote groep volgers creëren, leidt tot hogere verkoopcijfers. Trouwe klanten en volgers zijn daarmee ontzettend belangrijk voor het succes van jouw webshop. Toon daarom je waardering voor deze trouwe groep fans, door ze regelmatig te belonen. Dit kan bijvoorbeeld middels een loyaliteitsprogramma of door het verstrekken van een persoonlijke kortingsbon. Ook het meesturen van een gratis product bij iedere vijfde bestelling, is een leuke manier om trouwe klanten te belonen!