Site pictogram Events en Marketing

Wat maakt Bol.com marketing zo succesvol?

Marketing strategie

Bol.com is door de jaren heen uitgegroeid tot één van de bekendste en tevens ook meest rendabele webwinkels van Nederland (en België). Het is niet in het minst de unieke Bol.com marketing die ervoor heeft gezorgd dat dit bedrijf zo populair is geworden. Heel wat andere bedrijven kunnen hier nog aardig wat van leren. Daar biedt Bol.com overigens ook alle mogelijkheden toe. Het is voor bedrijven in de praktijk dan ook perfect mogelijk om mee te profiteren van de bekendheid van Bol.com. Hoe dat precies in zijn werk gaat en wat wij nog allemaal kunnen leren van een effectieve Bol.com marketing strategie ontdek je hier op deze pagina.

Content is king

In eerste instantie heeft Bol.com het begrip “content is king” naar een volledig nieuw niveau getild. Bij het bekijken van de website vallen er dan ook meteen een aantal zaken op. Het is bijvoorbeeld zo dat de content die wordt aangeboden eigenlijk in verschillende vormen voorkomt. Denk hierbij aan de volgende:

  1. De productomschrijving op de productpagina;
  2. De reviews die worden geplaatst door gebruikers;
  3. Vragen en antwoorden met betrekking tot het product in kwestie;

Doordat er zo ongelofelijk veel content op de website van Bol.com is terug te vinden en er bovendien dagelijks nog steeds heel wat extra bijkomt wordt ervoor gezorgd dat er heel wat organisch verkeer naar de webwinkel wordt getrokken. Dit heeft als gevolg dat er eigenlijk elke dag opnieuw weer nieuwe klanten de weg vinden naar Bol.com. Dit heeft op zich misschien nog niet zoveel te maken met de unieke Bol.com marketing methodes, maar het leek ons wel het vermelden meer dan waard hier op deze pagina.

Anticiperen op actuele (media) gebeurtenissen

Een tweede punt wat Bol.com uitstekend doet en wat de Bol.com marketing wel extra in de verf zet is inspelen op actuele gebeurtenissen. In het bijzonder uit de media haalt Bol.com duidelijk heel wat inspiratie. Toen in Temptation Island één van de mannen van de koppels vreemd ging nadat hij zijn vriendin had beloofd met haar te trouwen pakte Bol.com op social media uit met een foto van een trouwring met daarbij de spreuk “huisje, tuintje, retourtje”. Dit lijkt misschien een beetje een eenvoudige marketingtruc, maar wees er maar zeker van dat deze vorm van Bol.com marketing een belangrijke meerwaarde heeft geleverd aan de omzet van deze populaire webwinkel op dat moment. Misschien niet zozeer voor verlovingsringen, maar dan zeker wel voor menig aantal andere artikelen.

Marketing met een knipoog

De Bol.com marketing is er in de praktijk vaak één met een knipoog. Daarbij schuwt het marketingteam ook niet om uit te pakken met ietwat ondeugende advertenties. Een bekend voorbeeld hiervan is een advertentie die een erotisch speeltje aanprees. Daarbij stond de spreuk vermeldt “De bezorger is niet de enige die morgen komt”. Op deze manier slaat men met deze vorm van Bol.com marketing eigenlijk twee vliegen in één klap namelijk:

  1. Mensen maken op een grappige manier kennis met Bol.com en haar aanbod;
  2. Mensen delen de foto met hun volgers en vrienden op social media;
  3. Er kan zomaar extra worden aangezet om het speeltje uit te proberen;

Sterker nog, naast het bovenstaande zorgt dit voorbeeld van Bol.com marketing voor nog een extra voordeel. Bol.com staat er namelijk ook om bekend de volgende werkdag artikelen te leveren bij de klant wanneer deze in stock zijn. Ook hier wordt er in de advertentie subtiel naar verwezen. Het mag dan ook duidelijk zijn, er wordt duidelijk zeer goed nagedacht over de marketing die wordt gevoerd bij Bol.com.

Hoe ook jij kan profiteren van de doordachte Bol.com marketing

De bijzondere marketing die door Bol.com wordt gevoerd is niet alleen interessant voor de webwinkel zelf. Ook andere bedrijven kunnen er hun graantje van meepikken. Het is namelijk zo dat Bol.com aan derden eveneens de mogelijkheid biedt om artikelen aan te bieden op haar webwinkel. Dit gebeurt door middel van een speciaal verkopersaccount en uiteraard zal je kunnen vaststellen dat Bol.com daar ook een graantje van wil meepikken. Dit gezegd zijnde is het zo dat ervoor het Bol.com verkoopprogramma geen vaste maandelijkse kosten in rekening worden gebracht. Het enige wat je moet betalen is een bepaalde commissie op de verkopen die je realiseert. Deze commissie bestaat eigenlijk uit twee bedragen, namelijk:

  1. De bemiddelingsbijdrage van 0,99 euro per verkoop;
  2. Een commissie van 15 procent op de verkoopprijs;

Door zelf jouw producten aan te bieden via Bol.com hoef je dus helemaal niet in te staan voor het voeren van welke vorm van marketing dan ook, integendeel. Je profiteert daardoor optimaal van de bijzondere Bol.com marketing en dat zonder dat er vaste (hoge) kosten zijn waar je rekening mee dient te houden. Als dat niet mooi meegenomen is! Neem de tijd en lees ook even het artikel over: “Het geheim achter het succes van Apple marketing.”

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 5   Gemiddelde:  2.4/5]