Site pictogram Events en Marketing

Wat is een chatbot? Bekijk de chatbot trends voor 2021

Op het gebied van technologie zijn er een aantal flinke stappen gezet. Zo zijn de chatbots bijvoorbeeld ontwikkeld. Geautomatiseerde gesprekspartners op basis van kunstmatige intelligentie. Chatbots worden steeds vaker ingezet en consumenten maken er steeds vaker gebruik van. Wat mogen wij volgend jaar verwachten? Hieronder lichten wij 4 chatbot trends voor 2021 uit. 

Wat is een chatbot?

Voordat we met de chatbot trends beginnen, beantwoorden we eerst de vraag: “Wat is een chatbot?” Een chatbot is simpel gezegd een geautomatiseerde gesprekspartner. Iemand stelt een vraag en vervolgens kijkt de chatbot in de database om het meest bijpassend antwoord te geven. Door middel van machine learning zal de chatbot doorgaans blijven leren zodat hij steeds meer dingen herkent. Als je het zo bekijkt, traint de chatbot zich in principe zelf.

Chatbot trends

Chatbots werden in eerste instantie voornamelijk ingezet voor de klantenservice. Een voorbeeld hiervan is bol.com. Zij zetten een chat in om je te helpen bij het zoeken van een product, het verkrijgen van informatie of iets anders. Tegenwoordig worden chatbots voor zoveel meer zaken ingezet. Daarnaast wordt er ook steeds meer gebruik gemaakt van spraak gestuurd zoeken. Wil je hier meer over weten? Lees dan even het artikel: Voice Search inzetten voor je bedrijf, ook wel genoemd: Voice Marketing. Betreft de ontwikkelingen rondom de chatbot, bekijk je hieronder de 4 chatbot trends die wij in 2021 mogen verwachten.

1. Chatbots marketing

Hoewel chatbots voor het grootste gedeelte worden ingezet voor klantenservice, worden ze steeds breder toegepast. Hier komt chatbots marketing aan bod. Bedrijven zetten namelijk steeds vaker chatbots in voor hun marketing strategie. Deskundigen voorspellen dat de helft van de bedrijven in 2021 meer in chatbots hebben geïnvesteerd dan in de mobiele apps. Chatbots marketing ziet er als volgt uit:

2. Chatbots e-commerce

Het is bekend dat dat chatbots tegenwoordig ook ingezet worden voor e-commerce. Doordat steeds meer chatbots door AI aangedreven worden, hebben ze ook meer vermogens capaciteit tot hun beschikking. Daarom mogen wij in 2021 van de chatbots e-commerce meer gaan verwachten. Een van de chatbot trends die volgend jaar een belangrijke rol gaat spelen, is het automatische betaalproces. Waar eerst een medewerker voor nodig was om te helpen bij het betaalproces, wordt het betaalproces zometeen geautomatiseerd via een chatbot. Onderstaand vind je de stappen die doorlopen worden:

3. Chatbots op de werkvloer

De geautomatiseerde gesprekpartners zien we ook steeds vaker terug op de werkvloer. Een van de chatbot trends die we in 2021 mogen verwachten is dat de chatbots meer op de werkvloer ingezet worden. Welke taken zij op zich nemen binnen het bedrijf vind je hieronder:

Ben je benieuwd hoe dit in werking gaat? Lees dan even het artikel over data snapshot.

4. Chatbots worden menselijker

Wist je al dat 40% van de millennials al dagelijks met een chatbot praten? De software voor chatbots wordt steeds verder doorontwikkeld en door middel van kunstmatige intelligentie worden chatbots steeds slimmer waardoor ze meer dingen gaan herkennen. Één van de belangrijkste chatbot trends die wij In 2021 mogen verwachten is dat de chatbots op een niveau komen te zitten dat er weinig tot geen verschil zit tussen de conversatie tussen mens of chatbot.

Chatbot betekenis voor de toekomst?

Langzamerhand nemen chatbots de toekomstige communicatievorm aan. Chatbot betekenis voor de toekomst? De technologie wordt in een hoog tempo doorontwikkeld en hoe beter de chatbots geïmplementeerd worden, hoe meer taken zij op zich kunnen nemen. Hoe denk jij erover?

Houd ons op de hoogte voor de nieuwste trends en ontwikkelingen en vergeet ons niet te volgen op Facebook, Instagram en LinkedIn.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]