5 bijzondere en creatieve reclame stickers
Stickers kunnen uiterst effectief zijn wanneer ze ingezet worden voor marketingdoeleinden. Je kunt ze namelijk, in vergelijking tot andere marketingmiddelen, op veel meer verschillende plekken inzetten. Ook kun je, wanneer je goed nadenkt over het inzetten van de stickers, op een ludieke manier de aandacht van jouw doelgroep vragen. In dit artikel hebben we, ter inspiratie, 5 bijzondere en creatieve reclame stickers onder elkaar gezet.
1. AXE
De stickercampagne van het bekende merk AXE brengt het ‘AXE-effect’ duidelijk naar voren: wanneer een man een AXE product gebruikt, komt de ware verleider in hem naar boven. Achter het bekende groene uitgangsbord zijn stickers geplaatst van vrouwen die achter een man aanrennen. Deze creatieve sticker past perfect bij het merk én de boodschap die het merk wil laten overbrengen.
2. Wilkinson
Ook Wilkinson, het merk dat bekend staat om de verkoop van scheermesjes, heeft voor een reclamecampagne creatieve stickers ingezet. Deze campagne werd, mede door de humoristische aanpak, een groot succes. Door transparante stickers van mannengezichten en een actiesticker te plaatsen op eieren heeft het merk de aandacht van een groot publiek weten te krijgen.
3. Folliderm
Wat doe je als merk dat haaruitval wil voorkomen, wanneer je de aandacht van jouw doelgroep wil trekken? Juist: een opvallende sticker ontwikkelen en inzetten. Folliderm promootte producten door gebruik te maken van de liften in kantoorgebouwen. Wanneer de liftdeuren gesloten waren, was er een man met een hoofd vol haren te zien. Bij het opengaan van de deuren, verscheen er een man zonder haar. Samen met de sterke communicatieboodschap werd deze campagne een grote hit.
4. Gilette
Ook Gilette heeft reclame stickers gebruikt met als doel het promoten van scheermesjes. Door stickers in de vorm van bloederige tissues te plakken op verschillende mannelijke gezichten van reclame-uitingen, kwam de boodschap van Gilette duidelijk naar voren: met onze scheermesjes zijn wondjes verleden tijd. Goed om te weten is dat Gilette toestemming had gevraagd aan de merken waarvan de reclame-uitingen werden geplakt.
5. Frontline Flea & Tick Spray
Deze creatieve sticker van Frontline Flea & Tick Spray bewijst dat elk merk gebruik kan maken van stickermarketing. Het merk heeft gebruik gemaakt van een extra grote sticker in een winkelcentrum voor het promoten van de producten. Zo werd, wanneer je de sticker vanaf een hogere etage bekeek, duidelijk dat de mensen die op de sticker liepen leken op vlooien of teken in de vacht van de hond. Het resultaat? Een geslaagde publiciteitsstunt voor het merk.
Extra tips voor het inzetten van stickers
Wil je stickers inzetten voor marketingdoeleinden? Dan is het vooral belangrijk om te beginnen met het vaststellen van een doel. Wie is de doelgroep en waar wil ik aandacht voor vragen? Wanneer de doelstelling, de vorm en het formaat vastgesteld zijn, is het tijd om na te denken over de plaatsing van de stickers. Kies vooral voor locaties waar de doelgroep vindbaar is en waar de stickers goed zichtbaar zijn.
Goed om te onthouden: zorg ervoor dat de sticker perfect aansluit bij de omgeving en een korte maar krachtige boodschap overbrengt. Succes!