Dit moet je absoluut in je ondernemingsplan opnemen!
In Nederland zijn er op dit moment meer dan 1.7 miljoen actieve bedrijven (bron: KvK). De laatste jaren zijn er in Nederland veel ZZP-ers bijgekomen. Voor zowel grote bedrijven als ZZP-ers geldt dat iedereen met een idee of plan begint. En het succes hangt daar van af. Het is dan ook geen slecht idee om te beginnen met een zogeheten ondernemingsplan. Je kunt een ondernemingsplan laten schrijven of er zelf een maken. Dit laatste is makkelijker gezegd dan gedaan. Wij geven je enkele tips over wat er onmisbaar is in jouw ondernemingsplan!
1. De markt
Eén van de onmisbare onderdelen is de marktbepaling. Hierin worden doorgaans drie verschillende onderwerpen opgenomen:
- Marktontwikkeling
Door je te verdiepen in de ontwikkelingen in de markt ga je goed voorbereid van start. Zo neem je hierin de trends binnen jouw branche op. Ook kijk je naar het perspectief voor de toekomst. Deze informatie biedt een basis om achter de kansen en bedreigingen te komen. Deze gegevens kun je aanvullen met sterktes en zwaktes, om zo gelijk een SWOT analyse op te stellen. - Doelgroepen
Je doelgroep kan zich in de zakelijke of particuliere markt bevinden. Het is verstandig om te weten waar jouw doelgroep zich bevindt. Voor een B2B markt (zakelijk) zijn factoren als de soort branche, soort bedrijf en bijvoorbeeld aantal werknemers interessant. Binnen de B2C markt (particulier) zijn juist gegevens als leeftijd, geslacht, regio of beroep interessant. Ken je doelgroep, en weet op wie je je richt! - Concurrentie
Tot slot is de concurrentie een belangrijke factor in de markt. Hoe kun je jouw onderneming onderscheiden van hen? Oftewel, waarom moeten klanten voor jou kiezen in plaats van voor jouw concurrent?
Veel van deze informatie kun je vinden door zoekmachines te raadplegen en bijvoorbeeld sites van concurrerende bedrijven te bekijken. Maar ook blogs kunnen interessante informatie bevatten.
2. De marketingmix
De marketingmix wordt vaak onderverdeeld in P’s, we behandelen er vier. Dit zijn Product, Prijs, Promotie, Plaats. Door antwoord te geven op vragen als welk product/dienst je aanbiedt, welke prijzen worden er gehanteerd of op welke plaats je onderneming wordt gevestigd krijg je zelf een goed beeld van jouw situatie. Heb je toekomstige plannen op basis van deze 4 P’s? Neem deze gerust in je ondernemingsplan op!
3. Financieel plan
Uiteraard gaat het starten van een onderneming gepaard met een investering. Afhankelijk van de branche of soort onderneming kunnen deze kosten al snel oplopen. Door in je ondernemingsplan een financieel plan op te nemen, baken je al zoveel mogelijk af. In dit hoofdstuk neem je om te beginnen de investering op die nodig is om je bedrijf te kunnen starten. Je geeft hier aan welk budget waaraan besteedt wordt.
Je dient tevens een exploitatiebegroting en liquiditeitsbegroting op te nemen. Hierin noteer je voor de komende 3 jaar wat de verwachte omzet en kosten zijn. En bied je een overzicht van inkomende en uitgaande geldstromen.
Meer informatie?
Zoals je leest, komt er een hoop kijken bij het opstellen van je ondernemingsplan. Buiten deze tips zijn er uiteraard nog meer zaken waar je rekening mee moet houden. Veel ondernemers kiezen er voor om hun ondernemingsplan deels of volledig uit de besteden aan een partij die daarin is gespecialiseerd.
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Credo Ondernemingsplan. Credo levert uw ondernemingsplan exact op maat.