Dit moet je absoluut opnemen in je ondernemingsplan
Als startende ondernemer ken je de noodzaak van het opstellen van je ondernemingsplan. Dit proces is niet bedoeld om ‘even alles op papier te zetten’, maar om je echt goed te laten nadenken over jouw eigen onderneming. Wat zijn je ambities op korte termijn, en ook op lange termijn? Wie zijn je concurrenten? En welk prijsbeleid hanteren zij? In je ondernemingsplan geef je antwoord op dit soort vragen. En daarmee creëer je voor jezelf een helder kader waarmee je aan de slag gaat.
Je ondernemingsplan schrijven kan ook een fase zijn waarin je er misschien zelfs achter komt dat je onderneming toch nog niet onderscheidend genoeg is. Of dat je misschien al gelijk meer ‘handjes’ nodig gaat hebben. Daarom is het belangrijk om een aantal onderdelen op te nemen in je ondernemingsplan. In dit artikel vertellen we wat je absoluut niet mag vergeten!
Je product
Het product of de dienst die jij in de markt gaat zetten is waar jouw onderneming om draait. Een goed product is niet per definitie het meest goedkope product of het meest innovatieve. Het gaat er om waar je met jouw product onderscheidend bent ten opzichte van de concurrenten. Dat is voor potentiële klanten namelijk de meerwaarde om bij jou het product aan te schaffen. Bedenk goed welke kenmerken hier aan bijdragen.
Tip: vraag aan vrienden of kennissen hoe zij tegenover jouw idee staan. Andere inzichten kunnen je met een heel andere blik naar je eigen product laten kijken. Nuttig om te weten voordat je van start gaat!
Het marketingplan
Een ander belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan is het marketingplan, ook wel de marketingmix genoemd. Velen vinden dit één van de belangrijkste onderdelen van het ondernemingsplan. De marketingmix fungeert als commerciële basis van het ondernemingsplan. In dit onderdeel geef je namelijk invulling aan de marketingstrategie voor het lanceren van je product. Of misschien zelfs van het hele bedrijf. Hierin neem je de 4 P’s (Prijs, Plaats, Product, Promotie) van de marketingmix op.
De financiering
Het financieel plan en het marketingplan vormen samen de belangrijkste ingrediënten van een ondernemingsplan. Het financiële plan geeft een cijfermatige weergave van een bedrijfsidee en het toekomstige bedrijf weer. In een uitgebreide financiële planning geef je invulling aan winstverwachtingen, financieringsbehoefte en eventuele financiële risico’s. Zeggen de termen exploitatiebegroting en liquiditeitsbegroting je vrij weinig? Dan is het raadzaam om een expert in te schakelen op dit gebied. Het idee van je onderneming kan nog zo goed zijn, wanneer je financiële plan niet op orde is, loop je flinke risico’s.
Je ondernemingsplan uitbesteden
Veel ondernemers kiezen er voor om hun ondernemingsplan uit te besteden bij een partij die hierin is gespecialiseerd. Zij weten als geen ander met welke elementen je rekening moet houden, en kijken met een onafhankelijke blik naar jouw ideeën. Wil je dus meer zekerheid of je onderneming kans van slagen heeft en een vergrote kans hebben op een financiering, is het raadzaam om deze zaken uit te besteden.
Dit artikel word je mogelijk gemaakt door Credo Ondernemingsplan; een ondernemingsplan op maat.