Visuele storytelling voor onweerstaanbare events
Welkom in de wervelende wereld van events, waar de concurrentie hevig is en het succes van een evenement in de details schuilt. Om de aandacht van je publiek te trekken en een onvergetelijke indruk achter te laten, is visuele storytelling dé manier om je event naar een hoger niveau te tillen. Maar hoe doe je dat nu precies? Een PraatPlaat laten maken door Buro BRAND is bijvoorbeeld een uitstekende keuze, maar er is meer!
Het ontwerp van jouw verhaal
Alvorens we dieper duiken in het toepassen van visuele storytelling, laten we eerst even de kracht ervan verkennen. Het menselijke brein is bedraad voor visuele informatie. Sterke, beeldende verhalen kunnen emoties opwekken, boodschappen versterken en ons langer bijblijven. Het is daarom cruciaal om deze kracht doordacht in te zetten voor je event. Bij een bedrijf zoals https://burobrand.nl/ begrijpen ze dat als geen ander en helpen ze je graag op weg. Van abstract concept naar een concreet visueel ontwerp: jouw verhaal verdient een beeldende vertaling die de kern van je boodschap ronduit en krachtig communiceert. Het begint bij het vaststellen van het hoofdthema en de belangrijkste boodschap die je wilt overbrengen. Dit vormt het uitgangspunt voor de visuele elementen die je gaat gebruiken. Een doordacht kleurenpalet, krachtige graphics en doelgerichte illustraties kunnen samen de unieke sfeer van jouw event uitdrukken. Wat wil je dat bezoekers voelen? Opwinding? Verwondering? Eenheid?
Pas de visuele elementen aan op deze gewenste emoties. Laat je bezoekers een reis maken door jouw gecreëerde wereld, waar elk visueel element hen een stap verder brengt.
Door het inzetten van een creatief en helder kleurenthema creëer je een visuele consistente ervaring. Hierbij is het belangrijk om de kleuren af te stemmen op de identiteit van je merk en het thema van je event. Een op maat gemaakte PraatPlaat kan hierbij als de visuele samenvatting dienen, waardoor de boodschap ook na het event blijft hangen.
Interactieve elementen voor betrokkenheid
Passiviteit is de vijand van elke eventplanner; de interactie zoeken met je publiek daarentegen brengt leven in de brouwerij. Denk aan interactieve schermen, VR-ervaringen of een live social media muur waar tweets of berichten van bezoekers in real-time worden getoond. Dit creëert een dialoog in plaats van een monoloog. Interactieve storytelling elementen nodigen uit tot deelname en laten mensen zich onderdeel voelen van het verhaal. Hiermee verander je de toeschouwers in deelnemers. En deelnemers creëren hun eigen verhalen, die ze maar al te graag delen met hun eigen netwerk. Dit genereert niet alleen meer betrokkenheid tijdens het event, maar verhoogt ook de zichtbaarheid en het bereik ervan buiten de muren van je locatie.
Verder zorgt een interactieve aanpak ervoor dat je publiek de informatie beter onthoudt. Het is bewezen dat we actief deelgenomen informatie beter onthouden dan passief ontvangen informatie. Interactie is dus niet alleen leuk, het is ook strategisch slim.
De kracht van videostorytelling
Overweldigend in zijn impact is videostorytelling. Want zeg nu zelf, wat blijft er beter hangen dan een goed gemaakte video? Het biedt de mogelijkheid om complexe boodschappen op een eenvoudige manier uit te leggen. Daarbij kun je spelen met muziek, voice-overs en filmtechnieken om de juiste toon te zetten en emoties te sturen. Een inspirerende sfeervideo van het event op social media kan bijvoorbeeld de trigger zijn voor iemand om een ticket te kopen. Tijdens het event kan een kick-off video bezoekers in de juiste mindset brengen en na afloop kan een recap video het gevoel van saamhorigheid en tevredenheid versterken. Zorg er wel voor dat de videostorytelling de stijl en sfeer van jouw event weerspiegelt en dat het consistent is met je andere visuele uitingen. Met videostorytelling kun je beleving, kennis en emotie vangen in een vorm die makkelijk deelbaar is. Een goed gemaakte evenementenvideo kan na het evenement nog lange tijd waardevolle content zijn voor je doelgroep, om de herinnering levend te houden en de aantrekkingskracht voor toekomstige evenementen te vergroten.