6 onmisbare tips voor een online bedrijf starten
Steeds vaker beginnen Nederlanders een eigen bedrijf. Ondanks corona zijn er in 2020 zelfs 68 duizend nieuwe ondernemingen bijgekomen. Dat is in tijden van een economische crisis een behoorlijke groei!
Daar is een reden voor: een online bedrijf starten is tegenwoordig niet eens zo heel moeilijk. Ben je ook van plan om te beginnen met een online onderneming? In dit artikel lees je er meer over.
1. Op zoek naar een goede niche
Als eerst is het goed om onderzoek te doen naar de niche waarin je aan de slag wilt gaan. Er is namelijk al zo ontzettend veel gedaan dat de kans groot is dat wanneer je zomaar begint je bedrijf niets toevoegt. Omdat je het liefst zo snel mogelijk (en zoveel mogelijk) klanten wilt scoren, is het aan te raden om een bedrijf te starten in iets specifieks. Doe daarom onderzoek naar diverse niches in combinatie met jouw interesses en kijk waar eventueel mogelijkheden zijn. Stel jezelf hierbij de volgende vragen:
- Waar liggen je eigen interesses?
- Waar heb je kennis van en ervaring in?
- Wat heb je te bieden?
- Waar zoeken mensen naar online?
2. Verkoop een goed product of een slimme dienst
Heb je eenmaal je niche te pakken, bijvoorbeeld in events of marketing? Kijk dan naar het product of de dienst die je aan kunt bieden. Veel beginnende ondernemers lopen vast bij deze stap, omdat ze niet goed weten wat ze precies te kunnen verkopen. Vaak denken ze te moeilijk na binnen een bepaalde niche; juist omdat ze zo graag uniek willen zijn. Onthoud dat je niet altijd een product hoeft te verkopen, maar dat je ook een dienst of een online product aan kunt bieden. Denk bijvoorbeeld aan een online cursus of een coachingprogramma. Er is van alles mogelijk op het gebied van online ondernemen.
3. Verzin een pakkende bedrijfsnaam
Uiteraard mag een bedrijfsnaam bedenken ook niet ontbreken in tips om je eigen bedrijf te starten. Wist je dat een bedrijfsnaam een onderneming kan maken of breken? Dat zit namelijk zo: je kunt nog zoveel van waarde te bieden hebben, maar wanneer je geen goede en logische bedrijfsnaam hebt ben je minder goed te vinden in de zoekmachines. Mensen die het niet zo moeilijk vinden om een niche te vinden, hebben vaak wel wat meer last met het bedenken van een pakkende bedrijfsnaam. Ga er even goed voor zitten en gebruik een naam generator als je er echt niet meer uitkomt. Kies in ieder geval voor een logische naam waarbij mensen meteen weten wat je te bieden hebt.
4. Maak een website of laat een website maken
Met een bedrijfsnaam en -plan ben je er nog niet. Je wilt immers ook potentiële klanten bereiken en aantrekken. Daarom is het nodig om online zichtbaar te zijn; dat doe je met een goed vindbare website. Een website maken is tegenwoordig redelijk eenvoudig te noemen. Zo hoef je helemaal geen verstand meer te hebben van HTML om een mooie website in elkaar te zetten. Ga aan de slag met een websitemaker of CMS om een website of webshop naar je eigen smaak te maken. Wat je natuurlijk ook kunt doen, is een professional inschakelen die jouw wensen omzet in een mooie website.
5. Zorg voor SEO teksten en afbeeldingen
Zodra je een website hebt, is het tijd om naar de content op het platform te kijken. Om vindbaar te zijn in de zoekmachines moet je die content namelijk optimaliseren. Dat wordt ook wel Search Engine Optimization genoemd, oftewel SEO. Er is een groot aantal freelance schrijvers en copywriters te huur dat je in kunt schakelen om je te helpen met SEO. Zij maken content waarmee jouw website binnen no time een hogere positie in Google krijgt. Natuurlijk is dat niet het enige wat ervoor zorgt dat de zoekmachine je beste vriend wordt. Wat ook helpt is adverteren (SEA) en diverse vormen van marketing.
6. Begin met affiliate marketing
Als beginnende ondernemer met een online business is het tot slot interessant om eens te kijken naar affiliate marketing. Affiliate markering is een heel aantrekkelijke manier om een groter publiek kennis te laten maken met jouw dienst of product zonder dat je daar veel geld aan hoeft uit te geven. Dat werkt zo: affiliates, mensen en websites met wie je samenwerkt, promoten jouw dienst of product en krijgen een percentage van het bedrag wanneer zij ervoor zorgen dat iemand iets bij je koopt. Zo krijg jij meer publiek naar je website dat met een beetje geluk ook nog wat koopt zonder dat je daar zelf veel geld aan hoeft uit te geven. Een goed begin bij een online bedrijf starten als je het ons vraagt.